- Her er dronen meter fra å krasje med et passasjerfly

Skremmende videoopptak fra en nestenulykke i Afghanistan i 2004.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): En ubemannet EMT Luna X-drone fra det tyske forsvaret var nær ved å kollidere med et passasjerfly over Kabul i 2004. Flyet, en Airbus A300B4 fra Ariana Afghan Airlines, hadde over 100 passasjerer om bord, ifølge en gammel NATO-rapport.

Etter nærpasseringen skal den propelldrevne dronen, som har et vingespenn på 4,17 meter og maksvekt på 40 kilo, ha havnet i turbulensen fra passasjerflyet og styrtet.

Videoen har ligget på Youtube siden 2006, men nå blitt fanget opp og publisert av det store, tyske nyhetsmagasinet Der Spiegel i forbindelse med en debatt som raser om landets droneprogrammer.

Den går blant annet ut på at Luna-dronenes etterfølger ikke kommer til å utstyres med antikollisjonsteknologi, fordi det blir for dyrt. Forsvarsminister Thomas de Maiziere har havnet på dypt vann på grunn av det ekstremt dyre «Euro Hawk»-prosjektet som kostet over 500 millioner euro før det ble kansellert.

Til tross for kontroversene ønsker landet fortsatt å kjøpe 16 bevæpnede droner innen 2016, ifølge thelocal.de.

• Se også: - Norge vil få bevæpnede droner

- Meter unna Ifølge Der Spiegel var avstanden mellom dronen og passasjerflyet to meter. Nato-rapporten fastslår at avstanden var «under 50 meter», ifølge flightglobal.com. Det er ikke klart om dronen flyr mot flyet, eller om det blir tatt igjen bakfra.

SMÅ: De tyske Luna-dronene sendes opp med en katapult, og kan holde seg på vingene i seks til åtte timer. Foto: REUTERS/Tobias Schwarz/NTB Scanpix
SMÅ: De tyske Luna-dronene sendes opp med en katapult, og kan holde seg på vingene i seks til åtte timer. Foto: REUTERS/Tobias Schwarz/NTB Scanpix Vis mer

Dokumenter tilknyttet nestenulykken over Kabul skal ha blitt klassifisert som hemmelige, ifølge Der Spiegel. En talsmann for tysklands forsvarmakt Bundeswehr bekrefter hendelsen.

- [Videoen] ligger på Youtube og er tilgjengelig for allmennheten, så ingen kan snakke om hemmelighold, sier han ifølge nyhetsbyrået DPA.

Farlig utvikling Nærpasseringen omtales også i en NATO-studie utført i 2006. Den tar for seg nettopp konflikter i luftrommet mellom de små, ubemannede fartøyene - som brukes i større og større grad - og kommersiell trafikk.

- De to flymaskinene befant seg i nesten det samme luftrommet til nesten samme tid, grunnet en svikt i flytårnet som ikke fulgte normale prosedyrer. Med litt flaks greide piloten å unngå en krasj, sa brigader Elia Baldazzi ved Natos kompetansesenter for luftmakt (JAPCC) den gang, ifølge flightglobal.com.

- Luftrommet i krigssoner blir trangere og trangere. I sørvestasia har det vært tre kollisjoner mellom droner og helikoptre. Problemet ventes å bli verre når flere NATO-land øker droneflåten, sa han videre.