Få meter unna katastrofe: Dette bildet, tatt med hjelmkameraet til den norske F16-piloten, viser det svenske jagerflyet som en grå skygge. Den svenske rapporten om hendelsen anslår at flyene på dette tidspunktet var mellom 30 til 60 meter fra hverandre.  Foto: Luftforsvaret / Statens haverikommission
Få meter unna katastrofe: Dette bildet, tatt med hjelmkameraet til den norske F16-piloten, viser det svenske jagerflyet som en grå skygge. Den svenske rapporten om hendelsen anslår at flyene på dette tidspunktet var mellom 30 til 60 meter fra hverandre.  Foto: Luftforsvaret / Statens haverikommissionVis mer

Her er F16-flyet sekunder unna kollisjon med svensk jagerfly

Et norsk F16-fly og et svensk Jas 39 Gripen-fly var nær ved å kollidere under en nordisk militærøvelse i Sverige.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet) 30-60 meter. Det er avstanden den svenske havarikommisjonen anslår jagerflyene hadde til hverandre, da den norske jagerflypiloten plutselig så en mørk skygge i det tette skydekket.

Bare sekunder unna en kollisjon, gjorde den norske piloten en rask unnamanøver som trolig reddet dem begge fra en katastrofal ulykke - 4 500 meter over bakken.

Hendelsen fant sted 5. mai i fjor under den nordiske militærøvelsen «Arctic Fighter Meet» i Luleå i Sverige. Et svensk jagerfly av typen JAS 39C Gripen og et norsk F16-fly skulle øve sammen, for så å følge hverandre «hjem» til landing.

- Ufullstendig ordre

Under innflygningen til Kallax flyplass gikk begge flyene inn i et skydekke. Ordren fra den svenske ledelsen på bakken var at flyene deretter skulle legge seg på en høyde på 4 500 meter eller lavere. Den norske piloten fløy først, etterfulgt av sin svenske kollega. Flyene hadde på det tidspunktet en avstand på 3500 meter mellom seg.

Den norske piloten har forklart at han ble usikker på ordren, som han oppfattet som ufullstendig, og avbrøt derfor nedstigningen på 4 500 meter.

Nordmannen kjente heller ikke den nøyaktige radiofrekvensen de to hadde blitt bedt om å kommunisere over, og ba Gripen-piloten om å gi den til ham. Den svenske piloten begynte så å lete i sin instruksjonsblokk, uvitende om at nordmannen hadde lagt seg på 4 500 meter.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Etter kort tid hadde også Gripen-flyet nådd 4 500 meters høyde, der den svenske piloten valgte å bli værende - for å unngå F-16 flyet han trodde lå flere hundre meter lavere.

Den norske piloten hadde akkurat meldt fra til tårnet ved Kallax at han var klar for å gå inn for landing, da han plutselig så den mørke skyggen av Gripen-flyet til sin venstre side. Nordmannen gjorde en kraftig unnamanøver og rapporterte «near miss» til flytårnet.

Nok en nesten-kollisjon

F16-piloten har selv anslått at avstanden mellom de to flyene var på mellom 30 og 60 meter. Den svenske havarikommisjonen skriver i sin rapport at flyene også på et tidligere tidspunkt var nær ved å kollidere. Da var avstanden mellom flyene cirka 60 meter, uten at noen av de to pilotene var klar over det.

Mandag kom den svenske havarikommisjonen med sin sluttrapport, først omtalt av avisa Norrländska Socialdemokraten.

Den svenske havarikommisjonen er kritiske til det de ser på som mangelfull forberedelse i forkant av øvelsen. I rapporten påpekes det at det var for få erfarne piloter som ble gitt tid til å forberede de unge og uerfarne pilotene på øvelsene de skulle gjennom. Kommisjonen anbefaler det svenske forsvaret å rette på dette i framtiden.

RETT FØR EN KRASJLANDING: En flyentusiast fanget øyeblikket da et fly prøver å lande i sterk motvind i Praha, 4. oktober. Klippet er sett over en halv million ganger. Video: YouTube/ Radko Našinec via Storyful Vis mer