STOLT STATSMINISTER: Statsminister Dmitry Medvedev i Russland deltok i går på avdukingen av det russiske passasjerflyet MC-21 som han mener vil bli russisk luftfarts stolthet. Foto: EPA/ALEXANDER ASTAFYEV/SPUTNIK/GOVERNMENT PRESS SERVICE POOL
STOLT STATSMINISTER: Statsminister Dmitry Medvedev i Russland deltok i går på avdukingen av det russiske passasjerflyet MC-21 som han mener vil bli russisk luftfarts stolthet. Foto: EPA/ALEXANDER ASTAFYEV/SPUTNIK/GOVERNMENT PRESS SERVICE POOLVis mer

Her er flyet Russland hyller som bedre enn Boeing eller Airbus

- Vil bli russisk luftfarts stolthet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Statsminister Dmitry Medvedev var full av lovvord da det sibirbygde passasjerflyet MC-21 ble vist fram med pomp og prakt under en offisiell seremoni i Irkutsk denne uka.

Kreml har utenlandske salg for øyet i sitt forsøk på å revitalisere industrier som har fått merke vestlige sanksjoner i kjølvannet av Ukraina-krisa, skriver The Guardian.

Russiske medier har lovprist mellomdistanseflyet, som de på mange måter mener er overlegent passasjerflyene som bygges i Vesten.

- Stolthet Den russiske statsministeren entret podiet da flyet, som etter planen skal settes ut i masseproduksjon neste år, ble avduket.

- Jeg vil bare si at jeg er helt sikker på at dette flyet vil bli russisk luftfarts stolthet og at både våre borgere og utenlandske reisende vil finne det behagelig å være om bord i MC-21, sier Medvedev.

Statsministeren understreket viktigheten av at Russland fortsetter å markere seg som en dyktig flyfabrikant, til tross for de høye kostnadene dette medfører.

Det vil bli bygget to varianter av MC-21.

MC-21-300 er det største, med en passasjerkapasitet på 160-211 seter. MC-21-200 vil kunne ha 130-165 passasjerer om bord.

Komposittmaterialer Det er ventet at de første flyene vil være leveringsklare i 2018. Russiske medier melder at kontrakter allerede er tegnet med både hjemlige og utenlandske selskaper.

Flyet skal kunne betjene ruter på opp til 6400 kilometer, og fra russisk hold hevdes det at de operasjonelle kostnadene vil være 15 prosent lavere enn de er for dagens kommersielle fly.

- Det er ikke laget av metall, men av komposittmaterialer. Dette gjør det mulig for oss å gi flyet en spesiell utforming. Det er mye lettere og sterkere, så dette er et stort steg i utviklingen av vår flyindustri, sier visepresident Vladimir Volkov i selskapet Irkut som produserer MC-21.

- Vanskelig økonomisk situasjon Energisektorøkonom og Russland-ekspert Daniel Fjærtoft i Sigra Group mener det framstår som viktig for Russland å ha denne typen high tec-industri, som også EU og USA har.

Han sier videre at landet, som lenge har vært i ei økonomisk hengemyr, på ingen måte ser slutten på problemene.

- Russland er fremdeles i en vanskelig økonomisk situasjon. Putins økonomiske rådgiver har uttalt at det verste på ingen måte er forbi. Det er behov for reformer, ellers vil landet stå i en vedvarende krise i lang tid, sier Fjærtoft til Dagbladet.

I COCKPIT: Statsminister Dmitry Medvedev fikk anledning til å sette seg bak spakene i MC-21. Foto: EPA/ALEXANDER ASTAFYEV/SPUTNIK/GOVERNMENT PRESS SERVICE POOL
I COCKPIT: Statsminister Dmitry Medvedev fikk anledning til å sette seg bak spakene i MC-21. Foto: EPA/ALEXANDER ASTAFYEV/SPUTNIK/GOVERNMENT PRESS SERVICE POOL Vis mer