FLYET SOM ER SAVNET: Flyet som er savnet heter «Siv». Alle de fire flyene er oppkalt etter norrøne gudinner. «Siv» ble levert til 335 skvadronen i juni 2010.
FLYET SOM ER SAVNET: Flyet som er savnet heter «Siv». Alle de fire flyene er oppkalt etter norrøne gudinner. «Siv» ble levert til 335 skvadronen i juni 2010.Vis mer

Her er flyet som er savnet

De splitter nye transportflyene C-130J Hercules ble kjøpt inn nettopp fordi de gamle var blitt for farlige å fly.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Flyet som er savnet heter «Siv» og dette var det sist leverte flyet av Hercules-flyene. Flyet ble døpt den 17. august 2010.

Flyet tok av fra Evenes Lufhavn torsdag 14:30, og skulle fly til Kiruna (Sverige) for å hente personell der. Flyet ble borte fra flygekontrollen kl14:53 - før det nådde frem til Kiruna lufthavn. Flyet er ennå ikke funnet.

Moderne fly Flytypen regnes som et av de mest sikre og moderne militære transportfly i verden, og har i ulike versjoner vært i aktiv tjeneste i luftforsvar verden over siden 1954. I alt fire C-130J Super Hercules ble bestilt og kjøpt inn av Forsvaret for å erstatte de nesten 40 år gamle forgjengerne. Disse var i så dårlig forfatning at de ble tatt ut av aktiv tjeneste i mai 2008.

Kjøpet av de nye flyene ble gjort i hui og hast så sent som i 2007. Både flyfabrikaten Lockheed Martin og amerikanske myndigheter understreket da det første flyet ble levert i november 2008 at det er ytterst sjeldent at noen har fått så rask levering.

- Vi er stolte over at vi klarte å levere så raskt. Dette gjør vi bare overfor de aller nærmeste allierte. Det var et valg vi gjorde - akkurat som Norge forrige valgte amerikanske jagerfly også i fremtiden, sa USAs ambassadør Benson K. Whitney under en høytidlig seremoni på Gardermoen da det første flyet ble levert, 25. november 2008.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Nytt og bedre
C-130J Super Hercules er den nyeste versjonen av den snart 60 år gamle flytypen, og kom i produksjon i 1999. I dag er det den eneste versjonen i produksjon, med over 250 fly i aktiv tjeneste i et titalls land verden over, inkludert USA, Danmark, Canada, Australia og Tyskland.

Flyet er 4,5 meter lengre enn den gamle typen Norge hadde, og har bedre motorer og kan således fly høyere, lengre og litt fortere. Flyets elektronikk er betraktelig mer avansert en forgjengerne, så vel som interiørets funksjonalitet.

SUPERFLY:
Arkivbilde av C-130J Hercules transportfly. Et fly av denne typen med fem personer om bord er meldt savnet mellom Evenes og Kiruna. Flyet deltok i øvelsen Cold Response, opplyser Forsvaret. 

Foto: FORSVARET / Scanpix
SUPERFLY: Arkivbilde av C-130J Hercules transportfly. Et fly av denne typen med fem personer om bord er meldt savnet mellom Evenes og Kiruna. Flyet deltok i øvelsen Cold Response, opplyser Forsvaret. Foto: FORSVARET / Scanpix Vis mer

Blant de største forskjellene fra forgjengeren er at motor og drivstoffsystemene er automatisert, og navigasjonen skjer via to separate navigasjonssystemer.

Ett uhell Alle de fire flyene er oppkalt etter norrøne gudinner. Det første flyet, «Frigg», ble skadet bare noen måneder etter dåpen, da det sneiet bakparten under landing på Kvernberget lufthavn i Kristiansund fredag 6. mars 2009.

Der ble flyet stående i over fire måneder fordi det var umulig å oppdrive nødvendige reservedeler for å reparere skaden ved haleroret.

Det neste flyet, «Idunn», ble levert i juni 2009, mens de to siste flyene, «Nanna» og «Siv» ble levert til 335 skvadronen i juni 2010.

Flyene brukes aktivt både nasjonalt og internasjonalt for å frakte personell og utstyr til blant andre styrkene i Afghanistan og til ulike avdelinger i Norge. De hadde også i oppdrag å frakte utstyr og ammunisjon til det norske jagerflybidraget på Kreta.

Vis mer