Her er Giskes mønsterskole

DRØBAK (Dagbladet): Her er utdanningsminister Trond Giskes mønsterskole. Ved Sogsti skole får småskoleelevene fem timer ekstra i uka for å leke mellom skolefagene - med Høyre-ordførerens velsignelse.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Det er helt strålende. Her har vi en Høyre-kommune som gjør akkurat det vi ønsker, sier Giske.

I forrige uke stilte nettopp Høyre og Kristelig Folkeparti seg i spissen for kritikken av utdanningsministeren. Giske oppfordret til forsøk med fleksibel arbeidstid i skolen, mens Høyre fryktet snikinnføring av heldagsskolen med foreldrebetaling. Mest skyts ble rettet mot forsøk med å gjøre skolefritidsordningen (SFO), som i dag er en frivillig foreldrebetalt ordning, til en del av skoledagen.

Nye skolemodeller

  • I forrige uke ble Utdanningsdepartementet og lærerorganisasjonene enige om å prøve ut nye måter å organisere lærernes arbeidstid på.
  • Forsøkene skal skje etter fem ulike modeller, og skal startes opp til høsten.
  • Alle forsøk er frivillige.
  • Ifølge departementet er en av hensiktene bak forsøkene at lærerne skal bli mer tilgjengelige for elevene, og at de skal tilbringe mer tid på elevene.

Konsentrerte elever

Men ved Sogsti skole i Drøbak har de hatt lek og læring om hverandre fra i høst. Der er alle første- til fjerdeklassingene på skolen fra 8.15 til 13 - med et avbrekk mellom skolefagene tre dager i uka.

- Da har vi en SFO-økt, eller lek-økt, som vi kaller det. Det fungerer veldig bra, sier rektor Linda Vamnes.

Slik får alle elevene fem timer ekstra i uka, også de elevene som ikke er del av skolefritidsordningen. Men Høyre-ordføreren i kommunen, Ruth Lillian Brekke, har ingenting imot forsøkene.

- Jeg er åpen for slike forsøk, så lenge det er frivillig. Her ser vi hvordan vi får til et godt og fleksibelt tilbud innenfor skolens rammer, sier Brekke.

Andreklassingene Nathalie og Silje var strålende fornøyd med å få leke med utdanningsministeren i går, men innrømmet at det kunne være litt kjedelig å gå tilbake til pultene etter lekingen iblant.

- Min erfaring er at elevene blir mer konsentrerte etter friøktene, fortalte lærer Hege Hernes.

Hele 94 av 95 foreldrepar i en rundspørring svarte ja på spørsmål om de ville at forsøket skulle fortsette til høsten.

- Noen foreldre lurte på om det ble litt lang dag, men det har fungert veldig greit, sa foreldrerepresentant Cathrine Nordstrøm.

- Mønsterbruk

Pengene til ekstratimene henter skolen fra de kommunale tilskuddene til skolefritidsordningen.

- Her kunne noen satt seg på bakbeina og reagert på at vi gir gratis tilbud til noen, men det har de ikke gjort, og i stedet åpnet for forsøket, sier rektor Linda Vamnes, som fikk gode tilbakemeldinger fra skolestatsråden. Han kalte skolen et mønsterbruk.

- Ungene får en bedre og mer variert dag med lek og læring. Dette viser at det finnes måter å løse slike ting på lokalt, sier Giske.

SKOLEN - EN LEK: Utdanningsminister Trond Giske ble mottatt som en helt av andreklassingene ved Sogsti skole i Drøbak. De lærte villig vekk bort noen engelske gloser til statsråden.