NY STRATEGI: Helsedirektør Bjørn Guldvog og Helsedirektoratet har lagt en ny strategi for hvordan de skal få folk til å stumpe røyken.
Foto: Heiko Junge / NTB Scanpix
NY STRATEGI: Helsedirektør Bjørn Guldvog og Helsedirektoratet har lagt en ny strategi for hvordan de skal få folk til å stumpe røyken. Foto: Heiko Junge / NTB ScanpixVis mer

Her er Helsedirektoratets nye taktikk mot røyking

Gulrot, ikke pisk.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Årets nyttårskampanje for røykfritt liv retter oppmerksomheten mot positive sider ved røykeslutt framfor å skremme med helseskader forårsaket av røyking.

Helsedirektoratets kampanje «Din røykeslutt» lanseres onsdag og er utarbeidet i samarbeid med røykere og tidligere røykere. Historier fra virkeligheten om det å bli røykfri, er det sterkeste virkemiddelet i kampanjen.

- Gjennom samtaler med røykere og eks-røykere har vi fått innspill om hva de trenger for å slutte og for å fortsette å holde seg røykfrie, sier avdelingsdirektør Hilde Skyvulstad i Helsedirektoratet til NTB.

Årets kampanje skal gå på TV og i digitale kanaler fra 8. januar, der mennesker som har opplevd røykeslutt, deler sine erfaringer. Til sammen skal det være sju ulike filmer. Hovedmålgruppa er dagligrøykere og tidligere røykere i alderen 40 til 65 år.

Ingen pekefinger Helt sentralt i kampanjen er facebooksiden «Slutta - din røykeslutt». - Siden er allerede i gang, og vi ser hvordan brukerne motiverer hverandre, gir hverandre sosial støtte og heier hverandre fram. Målet er at folk reflekterer over egen situasjon og tar bevisste valg. Vi ønsker at de ser at det er mange måter å slutte på, sier Skyvulstad.

Helsedirektoratet ønsker å holde seg i bakgrunnen, dette skal ikke framstå som myndighetenes formaninger:

- Vi kan komme med informasjon, men råd fra likesinnede eller fra dem som har vært i samme situasjon tidligere, det er noe annet, sier Skyvulstad.

Sju brukere av facebooksiden skal følges opp med kampanjefilmer på TV, til inspirasjon.

Nedgang Tidligere virkemidler som advarsler og bilder på tobakksprodukter har hatt til hensikt å skremme folk til å slutte. Helsedirektoratet understreker at de ikke går bort fra dette.

- Ulike virkemidler treffer ulike mennesker, sier Skyvulstad.

TIL KAMP: Myndighetene vil friste folk til å slutte å røyke. Foto: Torbjørn Katborg Grønning  / Dagbladet
TIL KAMP: Myndighetene vil friste folk til å slutte å røyke. Foto: Torbjørn Katborg Grønning / Dagbladet Vis mer

Målgruppen for kampanjen ligger rundt snittalderen for røykere i Norge som er 48 år. Av røykevaneundersøkelsen til Statistisk sentralbyrå fra 2012 framgår det at færre og færre unge røyker. Unge er for øvrig i flertall når det gjelder bruk av appen «Slutta», der snittalderen er 29 år. Appen vil også markedsføres i årets nyttårskampanje.

Halvert Også Landsforeningen for hjerte- og lungesyke (LHL) har en app for dem som måtte ønske å slutte å røyke, og krysser fingrene for at brukerne klarer å holde seg vekk fra røyken.

Andelen dagligrøykere er halvert siden 1973, mens andelen av-og-til-røykere har ligget stabilt på rundt 10 prosent hele tiden, og gjør det fortsatt.

- Det er gledelig at antallet røykere går ned, men fortsatt er det nesten 700 000 i Norge som røyker daglig. I tillegg er det et betydelig antall som røyker av og til, et sted mellom 8 og 13 prosent av den voksne befolkningen, sier kommunikasjonsrådgiver Ragnhild Aasen Jacobsen i LHL.

(NTB)