Her er Kinas farligste kryss

Det skjer minst én ulykke hver dag og kalles for «dødens vei» av innbyggerne.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

||| (Dagbladet): Fanfu-gata i Hunan-provinsens hovedstad Changsha har fått tilnavnet «dødens vei» fordi det i krysset skjer minst én ulykke daglig.

ÉN ULYKKE DAGLIG: Hver dag skjer det minst en ulykke i krysset. Foto: All Over Press
«DØDENS VEI» Fanfu-gata i Hunan-provinsens hovedstad Changsha har fått tilnavnet «dødens vei» fordi det i krysset skjer minst én ulykke daglig. Foto: All Over Press
KINAS FARLIGSTE KRYSS Det er minst én ulykke daglig i Fanfu-gata i Changsha. Foto: All Over Press
KRASJET: En mann krasjet i Fanfu-gata i Hunan-provinsens hovedstad Changsha. Foto: All Over Press
KINAS FARLIGSTE KRYSS Det er minst én ulykke daglig i Fanfu-gata i Changsha. Foto: All Over Press
KINAS FARLIGSTE KRYSS Det er minst én ulykke daglig i Fanfu-gata i Changsha. Foto: All Over Press
KINAS FARLIGSTE KRYSS Det er minst én ulykke daglig i Fanfu-gata i Changsha. Foto: All Over Press
KINAS FARLIGSTE KRYSS Det er minst én ulykke daglig i Fanfu-gata i Changsha. Foto: All Over Press
KINAS FARLIGSTE KRYSS Det er minst én ulykke daglig i Fanfu-gata i Changsha. Foto: All Over Press
KINAS FARLIGSTE KRYSS Det er minst én ulykke daglig i Fanfu-gata i Changsha. Foto: All Over Press
KINAS FARLIGSTE KRYSS Det er minst én ulykke daglig i Fanfu-gata i Changsha. Foto: All Over Press
KINAS FARLIGSTE KRYSS Det er minst én ulykke daglig i Fanfu-gata i Changsha. Foto: All Over Press
KINAS FARLIGSTE KRYSS Det er minst én ulykke daglig i Fanfu-gata i Changsha. Foto: All Over Press
KINAS FARLIGSTE KRYSS Det er minst én ulykke daglig i Fanfu-gata i Changsha. Foto: All Over Press

Hr. Chen, som eier en tobakksbutikk i gata, og hans medarbeidere løper ut og fotograferer hver eneste ulykke når de hører det braker utenfor døra for å dokumentere problematikken, ifølge nyhetsbyrået Rex Features.

Ifølge hans dokumentasjon har det skjedd 65 trafikkulykker de siste 54 dagene - en av dagene skjedde fire seperate ulykker.

- Veien ble åpnet i slutten av fjoråret. I begynnelsen merket jeg meg bare at det skjedde mange ulykker uten å telle dem, sier Chen.

Problemet er, ifølge ham, at folk raser ned gata uten å bry seg om lyssignalene. Chen er nå bekymret for sin egen sikkerhet, fordi han befinner seg så nært det ulykkesbelastede krysset.

Chen er nå bekymret for sin egen sikkerhet, og frykter å en gang selv bli offer for den farlige gata.

Antall dødsulykker i trafikken i Kina har økt nesten 100 prosent på 20 år, ifølge en rapport publisert i 2008.

Fra at 3,9 av 100 000 døde i trafikken i 1985 døde 7,6 av 100 000 i trafikken i 2005.

Utviklingen er nokså lik uavhengig om man befinner seg i utviklede bystrøk eller på landsbygda, men med et overtall trafikkdrepte i utviklede bystrøk. Årsaken til det er trolig at det ganske enkelt er flere kjøretøy i byene. Grunnen til at utviklingen er relativt lik skyldes nok at det på landsbygda er dårligere veier.