GODKJENT: SmartLynx Airlines i Latvia/Estland er ett av de sju selskapene som Norwegian har tillatelse til å leie inn fly med besetninger fra. Bildet viser et av SmartLynx Airbus 320-fly på Arlanda-flyplassen ved Stockholm. Foto: Johan Nilsson / NTB scanpix
GODKJENT: SmartLynx Airlines i Latvia/Estland er ett av de sju selskapene som Norwegian har tillatelse til å leie inn fly med besetninger fra. Bildet viser et av SmartLynx Airbus 320-fly på Arlanda-flyplassen ved Stockholm. Foto: Johan Nilsson / NTB scanpixVis mer

Her er Kjos' gode hjelpere: Ikke akkurat Norwegian

Flyselskaper fra Øst- og Sør-Europa hjelper Norwegian ut av knipa.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

En mengde Norwegian-passasjerer har de siste månedene fått en tekstmelding som denne:

«Norwegian would like to inform that your flight (...) will be operated by Go2Sky».

Slovakia-baserte Go2Sky er ett av sju flyselskaper som Norwegian-sjef Bjørn Kjos har Luftfartstilsynets tillatelse til å leie fly med besetninger fra. Ellers er det lite «Norwegian» over lista: Alle selskapene er basert i Sør- eller Øst-Europa.

Plaster på såret I første kvartal i år kostet innleie av fly med besetninger - såkalt wetlease - Norwegian 112 millioner kroner. I de to første kvartalene i fjor, var tallet til sammen 29 millioner kroner, slik Dagbladet skriver i dag.

Ifølge Norwegians kommunikasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen får selskapet stort sett positive tilbakemeldinger fra passasjerene.

- Passasjerene er for det første fornøyde med å få informasjon på forhånd, og så tilbyr vi dem gratis servering som plaster på såret for at de ikke få fly med Norwegian. Selvsagt vil vi gjerne at de også skal få tilgang til wi-fi og nye fly, men når vi har vært nødt til å leie inn fly, er det for at passasjerene skal komme seg fram, sier Sandaker-Nielsen.

I tillegg til Go2Sky, har Luftfartstilsynet godkjent såkalte «flyindivider» - altså flymaskiner - fra Avion Express i Litauen, Hi-Fly og Euroatlantic Airways Transportes Aeros i Portugal, SmartLynx Airlines Estonia i Estland, TUI Airlines i Nederland og Neos i Italia.

20 godkjente fly Seksjonssjef Frode Lenning i Luftfartstilsynet forklarer at godkjennelsen gjelder til sammen 20 «flyindivider» fra disse selskapene, og at det må søkes på nytt for å få godkjent nye flymaskiner.

Han forteller at godkjennelsene gjelder det norske selskapet Norwegian Air Shuttle, og at det irske datterselskapet Norwegian Air International er under irsk tilsyn og derfor kan ha innleieavtaler som det norske luftfartstilsynet ikke kjenner til.

Ifølge Lasse Sandaker-Nielsen er det «ekstremt sjelden» at passasjerer benytter seg av tilbudet om å få refundert flybilletten når alternativet er å fly med et av de sju selskapene.

- Dette er europeiske selskaper som forholder seg til det samme europeiske regelverket som Norwegian, sier Sandaker-Nielsen, som er fornøyd med jobben de sju selskapene gjør.

HJELP I NØDEN: Norwegian og selskapets toppsjef Bjørn Kjos har de siste månedene fått hjelp av sør- og østeuropeiske flyselskaper for å få fraktet Norwegians passasjerer dit de skal. Foto: Hans Arne Vedlog / Dagbladet
HJELP I NØDEN: Norwegian og selskapets toppsjef Bjørn Kjos har de siste månedene fått hjelp av sør- og østeuropeiske flyselskaper for å få fraktet Norwegians passasjerer dit de skal. Foto: Hans Arne Vedlog / Dagbladet Vis mer