OMSTRIDT: Kronprinsesse Mette-Marits bror Espen Høiby leder selskapet OSM Aviation, som har utkonkurrert andre bemanningsselskaper og nå leverer omstridte bemanningstjenester til Norwegian i Spania, England og USA. Foto: Tor Erik Schrøder / SCANPIX
OMSTRIDT: Kronprinsesse Mette-Marits bror Espen Høiby leder selskapet OSM Aviation, som har utkonkurrert andre bemanningsselskaper og nå leverer omstridte bemanningstjenester til Norwegian i Spania, England og USA. Foto: Tor Erik Schrøder / SCANPIXVis mer

Her er kronprinsesse-broren som Norwegian-pilotene frykter

Espen Høiby krangler med Norwegian-piloter i Spania og kabinansatte i USA.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Det Arendal-baserte bemanningsselskapet OSM Aviation ble i helga trukket inn i konflikten mellom pilotene i Norwegian Pilots Union (NPU) og flyselskapet Norwegian.

«Det vi videre har fått etteretningsopplysninger om, er at hver enkelt av oss (ca. 500 piloter) blir forelagt/fristet/truet/med kontrakter fra OSM, som vi forventer er tilsynelatende nesten like med nåværende Tariffavtale. Ingen må skrive under på separate og individuelle avtaler med firmaet!!!»
, skrev NPU-ledelsen i en intern melding til medlemmene.

Dermed ser kronprinsesse Mette-Marits bror Espen Høiby, som i mars i fjor sa oppstillingen som SAS-kaptein og ble sjef i nystartede OSM Aviation, ut til å være på kollisjonskurs med hundrevis av norske piloter.

- Pepret med trusler I høst fikk en mengde Norwegian-piloter med base i Spania beskjed om at de skulle over på kontrakter med OSM Aviation.

Tre bemanningsselskaper hvor mange av dem var ansatt, hadde tapt konkurransen og fases nå ut.

- Vi ble pepret med både trusler og krav om å signere OSM-kontraktene, ellers var vår historie i Norwegian over, sier en Spania-basert pilot som Dagbladet snakket med i går.

«For å tvinge pilotene til å signere de nye kontraktene, introduserte selskapet aggressive taktikker ved å sette en deadline med kort varsel. Dessuten fikk piloter skriftlige trusler hvis de valgte å ikke etterleve den påtvungne deadlinen», skriver den spanske fagforeningen SEPLA i en pressemelding fra 23. januar.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Truet ikke SEPLA skriver at 80 prosent av Norwegian-pilotene i Spania er SEPLA-organisert, og er misfornøyd med ikke å ha blitt brakt inn i forhandlingene. Fagforeningen har fortalt spanske myndigheter at de mener OSM ikke respekterer trygdelovgivningen - noe Espen Høiby avviser.

«I forbindelse med overgangen til faste ansettelsesavtaler i Spania for de aktuelle pilotene, har vi gjort vårt ytterste for å bidra til at den enkelte kunne skaffe seg de nødvendige registreringer som er påkrevd av spanske myndigheter. Vi har selvfølgelig aldri truet noen, vi har kun gjort dem oppmerksomme på de krav som stilles for at man skal kunne motta lønn i Spania», skriver Høiby til Dagbladet.

Norwegians kommunikasjonssjef i Spania, Alfons Claver, avviser tidspress og skriver at pilotene hadde nesten to måneder på seg for å skrive under kontraktene. Han etterlyser dokumentasjon på SEPLAs og pilotens påstander.

- Heksejakt Heller ikke i USA har OSMs første måneder som Norwegian-partner gått smertefritt.

Igår skrev Dagbladet om den OSM-ansatte flyvertinna Melania Kosanovich, som sammen med tre andre ble satt på bakken etter heftig krangel med en Norwegian-kaptein under uværet i New York 26. januar. De fire forlot flyet, og kapteinen krysset Atlanteren til Arlanda med for få kabinansatte til å oppfylle sikkerhetsreglementet.

Kosanovich mener seg utsatt for en heksejakt i tida etterpå, og mener Norwegian og OSM utnytter billig amerikansk arbeidskraft uten å følge amerikansk lovgivning. Dette avviser OSM og Norwegian.

LES OGSÅ: Verken ledelsen eller de ansatte i Norwegian kommer godt ut av konflikten. Oppskrift på bråk.