UBER-BRUKER: Finansbyråd Robert Steen (Ap) bekrefter nå at han likevel har brukt Uber på jobb for Oslo kommune. Foto: Heiko Junge/NTB Scanpix.
UBER-BRUKER: Finansbyråd Robert Steen (Ap) bekrefter nå at han likevel har brukt Uber på jobb for Oslo kommune. Foto: Heiko Junge/NTB Scanpix.Vis mer

«Jeg har aldri brukt Uber i offentlig tjeneste», sa byråden:

Her er kvitteringen som viser at finansbyråden fikk dekket Uber-tur av kommunen

Finansbyråden i Oslo sa at han aldri hadde brukt Uber på jobb for Oslo kommune. Reiseregning viser noe annet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): I forbindelse med debatten om taxi-næringen i Norge og Oslo kommunes høringsuttalelse om yrkestransportloven, spurte Dagbladet Oslo-byrådene om de har brukt den omstridte kjøretjenesten Uber. Finansbyråd i Oslo, Robert Steen (Ap) svarte slik:

«Jeg har aldri brukt Uber i offentlig tjeneste - ikke taxi heller for den sakens skyld». Dagbladet har innsyn i byrådens reiseregninger, som forteller at dette ikke er riktig.

I september deltok finansbyråden på konferansen «Eurocities» i Milano. Da kjørte byråden med Uber. Regningen ble betalt av Oslo kommune:

MILANOTUR: Denne kvitteringen viser at Oslo kommune har dekket Uber-turen til finansbyråd Robert Steen (Ap).
MILANOTUR: Denne kvitteringen viser at Oslo kommune har dekket Uber-turen til finansbyråd Robert Steen (Ap). Vis mer

Forelagt Dagbladets opplysninger, innrømmer nå byråd Steen at han likevel har kjørt Uber i offentlig tjeneste:

- Det stemmer at jeg har brukt tjenesten UberBlack på offentlig reise i Milano, så vidt meg bekjent er det en lovlig tjeneste i Milano med forhåndsgodkjente sjåfører, skriver Steen i en e-post til Dagbladet.

Det finnes to versjoner av Uber i Norge, og det er UberPop som ansees ulovlig. UberBlack, som Robert Steen har kjørt, er etter hva Dagbladet kjenner til ikke omstridt i Norge.

- Alvorlig

- Dette er alvorlig. Min første oppfordring til byråd Robert Steen er å være åpen og ærlig om hvilke turer han har gjort for Oslo kommune og hvilke selskap han har benyttet, sier gruppeleder i Høyre, Eirik Lae Solberg.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Hva tenker du om at byråden i går uttalte til Dagbladet at han aldri har brukt Uber i offentlig tjeneste?

- Jeg synes det er skuffende at han ikke snakket sant da han ble spurt om dette.

Finansbyråden forklarer at siden Dagbladets artikkel handlet om Oslo-byrådets mening om taximarkedet, trodde han at spørsmålet vedrørende Uber kun gjaldt Uber-kjøring i Norge.

- Som jeg svarte i går, har jeg aldri brukt Uber i offentlig tjeneste i Norge. Jeg har vært nysgjerrig på fenomenet Uber, og lærer mye av å teste ut ting selv i privat regi, skriver Steen i sin tilbakemelding.

Han beskriver UberBlack som «et godt alternativ».

- Jeg forholder meg til de tilgjengelige formene for transport som finnes der jeg reiser, og i dette tilfellet var UberBlack et godt alternativ.

- UberBlack var godt alternativ

Norges taxiforbund er kritiske til at finansbyråden har bidratt til at kommunen betaler penger uten at det foreligger et organisasjonsnummer.

Når det nå viser seg at finansbyråden likevel har kjørt Uber i det offentliges tjeneste, har vi på nytt spurt finansbyråden om Uber-utbetalingen er i tråd med kommunens reglement.

- I det konkrete tilfellet hvor jeg tok UberBlack i Milano, skiller ikke den reisen seg fra andre korte reiser med sjåfør i utlandet. Kommunen krever at faktiske utgifter dokumenteres. Kvittering fra reisen er levert i tråd med regelverket til kommunen og UberBlack er meg bekjent en lovlig tjeneste i Italia med forhåndsgodkjente sjåfører.

- Reisen kostet litt over 140 kroner for en tjue minutters tur. Jeg forholder meg til de tilgjengelige formene for transport som finnes der jeg reiser, og i dette tilfellet var UberBlack et godt alternativ, sier Steen.