Her er lista over Norges farlige tunneler

Sjekk hvilke tunneler i ditt distrikt som trenger oppgradering.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): 200 av Norges 220 tunneler over 500 meter må oppgraderes for å tilfredsstille tunnelsikkerhetsforskriften. Bare 20 er oppgradert de siste tre årene.

Det var store svakheter ved sikkerhetsopplegget i Gudvangatunnelen da motoren i en polsk trailer tok fyr mandag formiddag, og både brannfolk og leger kalte det «flaks» og «et under» at ingen omkom da flammene fylte tunnelen.

Ifølge Geir A. Mo, direktør i Norges lastebileierforbund, kunne det lett gått veldig galt. Mo oppgir at en av de første bilene politiet stoppet utenfor tunnelen — som så vidt unngikk brannen — var en trailer med 16 tonn eksplosiver.

- Da kan man bare tenke hvordan dette kunne gått, sier Mo til Dagbladet.
 
Sogn og Fjordane politidistrikt kjente ikke til dette i går kveld.

Dyr oppgradering Statens vegvesen anslår at det vil koste omtrent sju milliarder kroner å oppgradere de 200 tunnellene. Lars Aksnes, direktør i Statens Vegvesen sier til Dagbladet at det er satt av ti milliarder til oppgradering av vegnettet i forslaget til ny transportplan for de neste ti årene. Disse ti milliardene skal imidlertid brukes til mer enn tunneloppussing.

- Vi må prioritere tunnelrehabilitering hardt, sier Aksnes.

I region Nord trenger 48 tunneler oppgradering innen fristen.

REAGERER: Geir A. Mo i Norges Lastebileierforbund. 
Foto: Heiko Junge / NTB scanpix
REAGERER: Geir A. Mo i Norges Lastebileierforbund. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix Vis mer

- Noen må skiftes helt ut, mens andre trenger oppgradering av småting, sier Christian Forsmo, sikkerhetskontrollør i Statens vegvesen, Region nord, til Dagbladet.

Mangler nødtelefon Han forteller at av tingene som går igjen er mangel på nødstasjoner og nødtelefoner.

Egil Grønskei, tunnelkoordinator i Region sør, forteller at de har 20 tunneler som trenger oppgradering. En av disse tunnelene er planlagt oppgradert for over 300 millioner kroner.

Grønskei opplyser at alle tunneler over 500 meter underlagt inspeksjon, og det avholdes en beredskapsøvelse, hvert sjette år.

- Da blir alt sikkerhets- og nødutstyr prøvd og samarbeidet mellom alle nødetatene blir testet og evaluert. Etaten har ikke fått tildelt ønskede midler slik at tunnelene kan driftes uten at forfallet øker, sier Grønskei.

Nødsambandet fungerte ikke Statens Vegvesen fikk i april en risikoanalyse av Gudvangatunnelen, der konsulentselskapet HOJ peker på at det tekniske utstyret er for dårlig, mye brannventilasjon er ute av funksjon og brannsikringen skadd.

Da det polske vogntoget tok fyr fungerte ikke nødsambandet, og brannvesenet ble nødt til å bruke mobiltelefoner og gammeldagse walkie-talkier. Brannvesenet har i lengre perioder har hatt problemer med lys og nødsamband i denne og nærliggende tunneler, som Lærdalstunnelen.

- Vi klarte oss heldigvis uten på mandag, men det er utrolig viktig at dette fungerer, sier brannsjef i Aurland, Arvid Gilje, til Dagbladet.

- Stoler på flaksen Geir A. Mo i Norges Lastebileierforbund er opprørt.

- I Norge stoler vi for mye på Vårherre og på flaksen. Det bør vi slutte med. Vi har penger nok til å utbedre disse tunnelene. De sju milliardene det vil koste å innfri Tunnelsikkerhetsforskriften er et musepiss i havet for den norske stat, sier Mo til Dagbladet.

- Vi burde bare satt i gang, fått en systematisk gjennomgang av hva som mangler, iverksatt strakstiltak og varsling og oppdatering av elektriske anlegg.

- Gambler ikke Statssekretær Lars Erik Bartnes i Samferdselsdepartementet sier sikkerheten i norske tunneler generelt er god.

- Vi gambler ikke med sikkerheten. Tunnelen stenges heller enn å ta sjanser. Og sikkerhetsutstyret i Gudvangatunnelen bidro til at ikke liv gikk tapt, sier Bartnes til Dagbladet.

- Sikkerhetsrapporten om Gudvangatunnelen var bestilt av Vegvesenet fordi vi skulle sette inn nye tiltak. Dette er en av tunnelene som skal få nytt nødnett. Nå skjedde ulykka før arbeidet er i gang. 

- Hvordan skal dere rekke 200 tunneler på seks år?

- Vi har satt av de midlene vi mener er nødvendig for å nå den målsetningen. Vegvesenets handlingsprogram presenteres på seinhøsten, da får vi se den konkrete rekkefølgen. Når utbedringslista og handllingsplanen er klar er det informasjon som skal være offentlig tilgjengelig. 

HER SKJEDDE ULYKKEN: Traileren begynte å brenne 2,5 kilometer inn i tunnelen fra Flåm-siden. Grafikk: Kjell Erik Berg / Dagbladet
HER SKJEDDE ULYKKEN: Traileren begynte å brenne 2,5 kilometer inn i tunnelen fra Flåm-siden. Grafikk: Kjell Erik Berg / Dagbladet Vis mer