FLERE ETASJER: Brussel med flere høyhus og nye etasjer på toppen av gamle bygg kan være en modell for flere boliger i Oslo sentrum, mener Næringlivets hovedorganisasjon. Her tett ved jernbanen i den belgiske hovedstaden. Foto: Srgi Reboredo, DPA/NTB Scanpix.
FLERE ETASJER: Brussel med flere høyhus og nye etasjer på toppen av gamle bygg kan være en modell for flere boliger i Oslo sentrum, mener Næringlivets hovedorganisasjon. Her tett ved jernbanen i den belgiske hovedstaden. Foto: Srgi Reboredo, DPA/NTB Scanpix.Vis mer

Her er modellen for flere boliger i Oslo sentrum

NHO har en plan når bilene forsvinner.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Når bilene forsvinner ut av Oslo sentrum, vil NHO i hovedstadsregionen at plassen skal fylles med flere boliger.

Boligsituasjonen ligger til grunn for utspillet fra regiondirektør Nina Solli i NHO Oslo og Akershus, skriver Dagsavisen.

Målet er at et problem som har bygget seg opp over flere år kan løses ved å bytte ut biler med boliger.

- I dag bor det cirka 1.700 mennesker innenfor Ring 1. I Brussel, som allerede har et bilfritt sentrum, bor det til sammenligning om lag 100.000 mennesker på et område som bare er en firedel så stort, påpeker Solli.

Hun mener løsningen primært ligger i å bygge i høyden og legge til flere etasjer på eksisterende bygg.

Hun sier hovedstaden trenger 7.000 nye boliger i året fram til 2025 for å holde tritt med befolkningsveksten.

- Vi trenger en boligpolitikk som i større grad er innrettet mot de pressområdene hvor boligbehovet er størst. Samtidig må tempoet i boligbyggingen sikres gjennom mer effektive planprosesser, raskere byggesaksbehandling, forenklinger og tiltak for å redusere byggekostnadene, forklarer Solli.

Hun sier hovedstaden trenger 7.000 nye boliger i året fram til 2025 for å holde tritt med befolkningsveksten.

(NTB).