UPÅLITELIG: I 1992 fastslo Høyesterett at Sammy Korir er «kvalifisert upålitelig». Foto: Scanpix
UPÅLITELIG: I 1992 fastslo Høyesterett at Sammy Korir er «kvalifisert upålitelig». Foto: ScanpixVis mer

Her er Moland og Frenchs mystiske oppdragsgiver

Kenyanske Sammy Korir (56) ville utnytte familien, sier Kongo-forsvarer.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

||| (Dagbladet): - Det var snakk om en person som ville utnytte de pårørendes situasjon, sier advokat Morten Furuholmen til Dagbladet.

«Tilbudet» skal ha blitt avvist kontant.

Torsdag kom det fram at sjefen for det omstridte sikkerhetsselskapet SIG (Spesial Intervention Group) Torgeir Friksen sammen Joshua French og Tjostolv Moland skal ha hatt til hensikt å etablere en privat hærstyrke. Friksen og French var i samtaler med en person som hevdet han jobbet for kenyanske myndigheter, om å trene opp en spesialstyrke med 120 elitesoldater.

Denne skulle være direkte underlagt presidenten i Kenya.

Flere kilder forteller nå til Dagbladet at den mystiske oppdragsgiveren var den kjente bløffmakeren Sammy Korir.

Kenyaneren har i en høyesterettsdom fra 1992 fått karakteristikkene «upålitelig» og «ikke til å stole på». Bakgrunnen for dommen var et søksmål om ærekrenkelse fra en advokat som hadde kalt Korir «en sjarlatan» og «kvalifisert upålitelig » i pressen.

Flere møter
Den saksøkte advokaten ble frikjent for Korirs rettslige anklager.

Ifølge Dagbladets kilder utga Korir seg for å være fra en kenyansk ambassade. Kenyaneren presenterte seg ikke ved sitt fulle navn, får Dagbladet opplyst.

Friksen, French og Korir møttes ifølge Dagbladets kilder i Oslo.

Møtene blir også bekreftet av Torgeir Friksen overfor Dagbladet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Tjostolv Moland oppholdt seg i Uganda i denne perioden, og var ikke med på møtene.

- Det stemmer at vi hadde en rekke møter med Sammy Korir. Først kalte han seg Sam, men vi oppdaget etter hvert at det var Sammy Korir vi snakket med, sier Friksen.

Ifølge Friksen tok SIG-representantene i begynnelsen oppdraget alvorlig, men da de avslørte mannens sanne identitet skal de ha kuttet samarbeidet.

- Ville sko seg
- Han opptrådte helt useriøst, sier Torgeir Friksen til Dagbladet.

Også advokat Morten Furuholmen bekrefter at French har hatt møter med Korir.

Den påståtte henvendelsen fra Korir overfor French sin familie, skal kommet etter at Joshua French og Tjostolv Moland ble fengslet i Kongo i mai.

Korir skal ha sagt at dokumentene han satt med kunne havne hos pressen, opplyser kilder tett på familien French.

Tilsvarende dokumenter fra SIGs forhandlinger med kenyaneren ble torsdag kveld vist på TV 2.

- Han kontaktet familien og gjorde seg interessant, sier Morten Furuholmen.

Ifølge forsvareren kom samtalene aldri så langt at det ble diskutert konkrete beløp. Familien avslo tilbudet umiddelbart.

- Han er en av dem som ville sko seg på andres elendighet, sier Furuholmen.

Ordknapp
Sammy Korir avviser overfor Dagbladet at han har kontaktet Joshua Frenchs familie med tanke på å selge dokumentasjon.

Han ville ikke møte Dagbladet da vi først kontaktet han i går - og spurte flere ganger om hvor Dagbladet har sine opplysninger fra.

— Ring meg opp om en halv time, sier Korir først.

Da Dagbladet kontaktet Sammy Korir igjen, sa han at han ikke hadde kjennskap til saken.

— Har du kjennskap til Torgeir Friksen?

— Jeg har ikke kjennskap til dette.

— Har du møtt Friksen?

— Jeg har ikke kjennskap til det som foregår. Det er min eneste kommentar. Jeg prøver ikke å være vanskelig, men vil avslutte dette.

Bløffmaker
Sammy Korir innvandret til Norge fra Kenya i 1975. Allerede i 1992 slo Høyesterett fast at Korir var en «kvalifisert upålitelig». I 2007 hevdet Korir at han jobbet som hemmelig agent for norsk politi. Han sa han hadde identifisert 32 asylsøkere og sendt 19 hjem til Afrika.

Under den amerikanske presidentvalgkampen i fjor sa Korir at han hadde et opptak av et eksklusivt intervju som ville være svært skadelig for Michelle Obama.

På bloggen African Press International skrev han at han hadde en avtale med Fox News om at de skal sende opptakene hans, noe kanalen selv blånektet.

Korir hevdet at han var under strekt press fra Obama-kampanjen om å ikke offentliggjøre opptakene, og at han fikk hjelp av den amerikanske ambassaden i Norge fordi han føler seg truet. Ambassaden benektet dette.