Her er nødropet ingen fikk høre

Kaptein Dave Hopkinson slo alarm om giftgasser om bord. Flyselskapet varslet ikke myndighetene. English version

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no:) 9. november 1998 ble den britiske flykapteinen Dave Hopkinson svært syk av en giftig gass som slo i mot ham da han slo på aircondition-anlegget  i Boeing 757-maskinen som sto klar til avgang på rullebanen.

- Jeg ble nesten svimeslått av gassen som gjorde meg svært svimmel. Også det øvrige mannskapet merket gassen på kroppen. Samtlige rapporterte om sterk hodepine, sier Dave Hopkinson til Dagbladet.no.

Hendelsen resulterte i at 54 åringen i ettertid ble så dårligat han måtte pensjoneres ett år før tiden. Passajerer og mannskap måtte forlate flyet, og Hopkinson skrev umiddelbart en alarmerende rapport til sitt flyselskap, en såkalt Mandatory Occurrence Report (MOR). Etter loven plikter flyselskapene å rapportere en hver MOR videre til luftfartsmyndighetene, slik at problemet blir kjent for hele industrien.

Kjempet i årevis

Flykapteinen forsto etter hvert at hendelsesbeskrivelsen aldri nådde myndighetene. Slik startet en årelang kamp for å bli hørt.

Først 10. januar i år ble den britiske regjeringen stilt til veggs i House of Lords:

På vegne av Hopkinson spurte Lord Tyler den britiske regjeringen: Hvilke rapporter har dere mottatt om den potensielt farlige luftforurensningshendelsen i en Boeing 757 registrert G-BIKI 9. november i 1998?

Lord Davies av Oldham svarte på vegne av regjeringen: Det britiske luftfartstilsynet (CAA) har ingen kjennskap til en luftforurensningshendelse i en Boeing 757 registrert G-BIKI 9. november 1998.

AVSLØRENDE: Her er alarmskrivet kaptein Dave Hopkinson fylte ut etter giftgasshendelsen i 1998. Foto: Privat Vis mer

Etter spørsmålsrunden i House of Lords, sendte kaptein Hopkinson en e-post til britiske myndigheter hvor han ba om en redegjørelse for det han mente måtte være «bevisst feilinformasjon» fra luftfartsmyndighetene.

Endelig bevist

«Hendelsen resulterte i at jeg måtte penjoneres før tida på grunn av dårlig helse, så jeg kan bare anta, som andre, at britiske luftfartsmyndigheter har en agenda når det gjelder problemene med forurenset pusteluft i fly som er verdig en offentlig gransking», skrev Dave Hopkinson til CAA 18. januar. Vedlagt sendte han sin håndskrevne alarmrapport som også er avbildet i denne artikkelen.

7. februar i år fikk han endelig svaret han hadde kjempet for i årevis, direkte fra CAA:

«Kjære Kaptein Hopkinson. Takk for din e-post 18. januar om spørsmål HL 3078 i Parliamentet om en hendelse med forurenset pusteluft i en Boeing 757 registrert G-BIKI 9. november 1998. CAA har sjekket Mandatory Occurence Reporting database, og kan bekrefte at ingen rapport ble mottatt om en hendelse 9. november 1998. CAA har kontaktet Safety-ledelsen i flyselskapet, men det ser ikke ut til at de kan bekrefte at luftsikkerhetsrapporten noen sinne ble meldt videre til britiske luftfartsmyndigheter», heter det i svarbrevet Hopkinson fikk fra CAA.

Dermed hadde Hopkinson endelig fått bevis for at flyselskapet holdt tilbake alarmrapporten.

- Rapportere direkte til oss

Dagbladet.no kan dokumentere hvordan både flere pilotorganisasjoner og interesseorganisasjonen AOPIS ved flere anledninger har gjort CAA oppmerksom på omfattende underrapportering av slike giftgass-hendelser, uten at CAA har tatt affære. Avisa kan også dokumentere flere liknende tilfeller av underrapportering som i Hopkinson-saken.

- Vi har registrert slike påstander, men vil ikke si at underrapportering er et omfattende problem. Dessuten kan ikke vi stilles til ansvar dersom flyselskapene unnlater å rapportere. Vårt rapporteringssystem går forøvrig for å være så godt at andre luftfartsmyndigheter vurderer å kopiere det, framholder talsmann Jonathan Nicholson i CAA til Dagbladet.no.

CAA kommer likevel med følgende råd til piloter som mener de ikke når fram til myndighetene med sine alvorlige bekymringer:

- Hvis en luftsikkerhetsmelding ikke er blitt sendt oss av selskapet, kan piloten ta saken i egne hender og rapportere direkte til CAA. Det er også mulig å rapportere anonymt, sier Nicholson.

SE VIDEO: Slik finner giftige gasser veien fra flymotoren til kabin- og cockpitlufta.
SKADD KAPTEIN: Flykaptein Dave Hopkinson ble syk etter en giftgasshendelse i Boeing 757 i 1998. Her er han fotografert med sin kone i forbindelse med deres 25 års bryllupsdag.
BOEING 757: Denne flytypen er sammen med BAe 146 aller mest utsatt for giftgasshendelser.