Her er Norges desidert beste kommune

Herjer i stor test fra Forbrukerrådet.

KOMMUNEVINNEREN: Forbrukerrådet har kåret Rollag i Buskerud til Norges beste kommune. Her er det ekstremsportlinja på Numedal Folkehøgskole i Rollag som viste sine kunster for Dagbladet i januar 2008. Foto: Ole C.H. Thomassen
KOMMUNEVINNEREN: Forbrukerrådet har kåret Rollag i Buskerud til Norges beste kommune. Her er det ekstremsportlinja på Numedal Folkehøgskole i Rollag som viste sine kunster for Dagbladet i januar 2008. Foto: Ole C.H. ThomassenVis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Buskerud-kommunen Rollag er soleklar vinner av Forbrukerrådets kommunetest. Bare 36 av 428 kommuner oppnår godkjent poengsum, skriver Forbrukerrådet i en presemelding.
 
Se resultatene til din kommune på forbrukerradet.no.

- Det er veldig stas å vinne en slik kåring, sier Rollag-ordfører Dag Lislien (Sp) til Dagbladet. Klokka 11 i dag er han i Forbrukerrådets lokaler i Oslo for å motta heder og ære i forbindelse med at Forbrukerrådet presenterer årets kommunetest.

Testet service I testen har Forbrukerrådet utgitt seg for å være privatpersoner, og henvendt seg til samtlige kommuner i Norge på e-post, telefon og via kommunenes nettsider. Kommunene er testet på service, tilgjengelighet og informasjonskvalitet.

- Vi har henvendt oss med spørsmål folk flest lurer på, som prisinformasjon om skolefritidsordningen, saksbehandlingstid for byggesak og åpningstider i svømmehallen, sier Randi Flesland, direktør i Forbrukerrådet.
 
Vinnerkommunen Rollag får 88,9 av 100 mulige poeng, foran Stange og Fyresdal med 83,6 poeng.

- Vinneren har nesten 30 poeng mer enn landsgjennomsnittet på 60 poeng. Det sier noe om hvor gode Rollag er, men også hvor dårlig veldig mange andre kommuner gjør det, sier Flesland.

- Det kom overraskende at vi vånt denne testen, men vi har jo jobba tematisk og målretta over flere år for å kunne yte god service, sier Rollag-ordfører Dag Lislien til Dagbladet.

Taperne Kommunene som gjør det dårligst i testen, er Sirdal med 28,4 poeng, Moskenes med 28,3 poeng og Aukra med 26,8 poeng. Flere småkommuner hevder seg i toppen, men det er en klar tendens at store kommuner, i snitt, gjør det bedre enn de små, skriver Forbrukerrådet.
 
I snitt har kommunene bare forbedret seg med ett poeng, siden 2009. Dette bekymrer Forbrukerrådet, som ikke er fornøyd med årets resultat. Forbrukerrådet krever at det skal være enkelt å finne god informasjon.

- Kommunene må gi relevante, riktige og raske svar når innbyggerne lurer på noe, sier Flesland.
Forbrukerrådet har testet i hvilken grad kommunene gir god informasjon om forskjellige tjenester, ikke tjenestenes innhold og kvalitet.
 
Elendige resultater Forbrukerrådet gir godkjent-karakter dersom en kommune oppnår minst 75 poeng.

- Det betyr at vi har blitt godt hjulpet med minst tre fjerdedeler av henvendelsene våre. Såpass må du som innbygger kunne forvente, sier Flesland.
 
Bare 36 av landets 428 kommuner får godkjent poengsum i testen. Forbrukerrådet krever at kommunene må bli mer bevisste på viktigheten av å gi innbyggerne god informasjon og service.

De aller fleste kommunene leverer en altfor dårlig tjeneste på dette området.

- Det skal være lett for innbyggere å komme i kontakt med kommunene. Da må kommunene ha gode nett- og telefonløsninger, og gi gode svar, sier Flesland.