Her er Norges farligste veistrekninger

Sommer er høysesong for trafikkulykker.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Bor du i nærheten av, eller kjenner til strekninger der veisikkerheten er dårlig eller åpner for trafikkfarlige situasjoner? Send oss en e-post.

(Dagbladet.no): Sommerferien står for døra og mange pakker bilen for å dra av gårde.

Sommeren er dessverre også høysesong for alvorlige trafikkulykker, ifølge Roar Skjelbred Larsen, konstituert Utrykningspolitiet-sjef.

Ulykkesutsatt

Strekningen Oslo-Gulli på E18 har flest trafikkulykker med personskader, ifølge Statens Vegvesen.

192 mennesker ble drept eller skadd her i løpet sommermånedene 2003-2007.

E6 Svinesund-Oslo (182), E6 Oppdal-Trondheim (134), E18 Gulli-Larvik (123), E39 Stavanger-Mortavika (121) og E18 Bamble-Arendal (115) gjør seg også gjeldende på ulykkestoppen.

Ulykkesåret
Tall fra SSB
viser at 103 personer hadde mistet livet i trafikken innen utgang av mai i år.

MYE TRAFIKK SYNONYMT MED HØY ULYKKESFREKVENS: Det mener Finn Harald Amundsen, leder for trafikksikkerhetsseksjonen ved Statens vegvesen. Illustrasjonsfoto: ADRIAN ØHRN JOHANSEN
MYE TRAFIKK SYNONYMT MED HØY ULYKKESFREKVENS: Det mener Finn Harald Amundsen, leder for trafikksikkerhetsseksjonen ved Statens vegvesen. Illustrasjonsfoto: ADRIAN ØHRN JOHANSEN Vis mer

Det er det høyeste antallet registrert for perioden siden 2004, og over gjennomsnittet for de siste ti årene.

I tillegg kommer en rekke ulykker med ikke-dødelig utgang.

- Trafikksikkerheten kan sammenfattes med noen veldig enkle råd, sier Larsen til Dagbladet.no og fortsetter:

- Hold fartsgrensene, kjør edru, bruk bilbelte og ta hensyn til andre på veien.

Viktig ulykkesårsak

En fersk undersøkelse fra Statens vegvesen viser at 59 prosent av mannlige bilister har sovnet bak rattet.

For kvinnelige bilister er tallet 29 prosent.

- Dette er veldig alvorlig. Menn kjører mer bil enn kvinner, men allikevel er dette et svært høyt tall, sier kommunikasjonsrådgiver Kjersti D. Nordgård i Statens vegvesen.

Her er Norges farligste veistrekninger

Sjåfører som sovner bak rattet er en av de vanligste årsakene til alvorlige trafikkulykker.

- 18 prosent av dødsulykkene i 2006 skyldes dette. Men det er store mørketall her. Det er krevende å finne årsaken til at en bil for eksempel kom over i feil kjørefelt, når sjåføren er død. Ut fra flere dybdeundersøkelser vi har hatt, antar vi at sjåfører som sovner er årsaken til så mye som 30 prosent av alle dødsulykker, sier hun.

Travle sjåfører

Ifølge Nordgård er det moderne «24-timers mennesker» som oftest sovner når de kjører.

- Vi har hatt søvnforskere som har sett på hvorfor man sovner bak rattet. Det skyldes ofte en livsstil med mange travle dager og litt for lite søvn. Folk har lite kunnskap om hvor mye søvn de trenger. Du trenger 7,5 timer hver natt. Det hjelper ikke å ta seg inn i helga, sier Nordgård.

Personskader og trafikk i sommermånedene

VegstrekningDrepte+skadde juni-aug 2003-2007 (samlet)Trafikk per døgn juni-aug 2007
E18 Oslo-Gulli 192 28 268
E6 Svinesund-Oslo 182 34 797
E6 Oppdal-Trondheim1346967
E18 Gulli-Larvik123 19 103
E39 Stavanger-Mortavika121 4030
E18 Bamble-Arendal 115 9234
E39 Bergen-Oppedal 1016794
Rv3-25-26 Kolomen-Trysil 96 2998
E6 Gardermoen-Hamar 8415 454
Rv7 Hønefoss-Geilo81 1886
E18 Larvik-Bamble 80 17 411
E6 Trondheim-Levanger78 16 442
E16 Høneføss-Fagernes 603490
E6 Oslo-Gardermoen 58 61 996
E18 Sverige-Oslo57 12 483
E6 Mosjøen-Mo i Rana422327
E6 Junkerdal-Fauske 33 3404
E39 Halgjem-Bergen 26 14 310

I tillegg til søvn er høy fart og rus de vanligste årsakene til alvorlige ulykker.

Fartsverstinger

I løpet av sommeren fanger UP opp flere sjåfører som overskrider fartsgrensa eller kjører i ruspåvirket tilstand enn ellers i året.

- Det har selvsagt noe med at det er ferie å gjøre, men det er nok også mange som tror at sommeren betyr bare fine veier, som tillater høye fartsgrenser, sier Larsen.

UP har framover valgt å prioritere å overvåke 100 av de mest trafikkerte og ulykkesutsatte veistrekningene.

Både sivile og uniformerte kjøretøy skal patruljere veiene på jakt etter bilverstingene.

- I noen tilfeller er det helt nødvendig med sivile kjøretøy, spesielt for å ta dem som kjører ekstremt fort. Det er en viss effekt å ha uniformerte biler på veien, men den effekten forsvinner veldig fort hos enkelte.

Høyrisikogruppe

UP-sjefen håper at de i sommer skal greie å snu ulykkestrenden som har preget hele 2008.

- Vi jobber videre med ting vi har startet med tidligere, spesielt rus, bilbeltebruk og trafikkfarlig atferd.

Etter flere ulykker med dødelig utgang som involverer unge sjåfører, satser trafikkmyndighetene også på hyppige kontrollere av unge, mannlige sjåfører.

- Det er en høyrisikogruppe og vi ønsker å forebygge at de skader seg selv eller andre. Sjåførene bør generelt tenke seg om hva slags konsekvenser deres kjøring har og hvilken risiko man utgjør for seg selv og andre. Bilister må selv ta ansvar for å komme fram trygt.

37 personer i alderen 0-24 år har omkommet så langt i 2008, 14 flere enn ved samme tid i fjor og over gjennomsnittet for de siste ti årene, ifølge SSB.

14 av de som ble drept i trafikkulykker forrige måned var under 25 år.

Det er det høyeste tallet unge omkomne politiet har registrert i mai de siste ti årene.

Mangler lokalkunnskap

Mange av trafikkulykken har sin årsak i at bilføreren ikke er kjent med veien, mener Finn Harald Amundsen, leder for trafikksikkerhetsseksjonen ved Statens vegvesen.

- En kurve kan komme overraskende på hvis man ikke er lokalkjent på veien, sier Amundsen til Dagbladet.no.

I tillegg kan den typiske sommertrafikken utsette sjåførene for ytterligere stressfaktorer.

- Man har kanskje flere personer i bilen, det er varmt og barna blir litt masete. Det blir mye stress og alle skal fort fram, forklarer han og utdyper:

- Men det er viktig å være klar over at det hjelper lite å øke farten et par kilometer. Det betyr i bunn og grunn veldig lite tidsmessig og man har jo tross alt ferie og litt ekstra tid.

Fullastet

De mest ulykkesutsatte veiene er de strekningene som er mest trafikkert, ifølge Amundsen.

- Mye trafikk er synonymt med høy ulykkesfrekvens.

Han mener også at det er svært viktig å ta hensyn til bilens kjøreegenskaper.

- Mange glemmer at en fullastet bil krever en annen kjørestil enn ellers. Det gjelder å ta hensyn både til seg selv og andre.

Flere mc-ulykker

Trygg Trafikk anbefaler på sine hjemmesider å ta spesielt hensyn til dem som ferdes på to hjul i trafikken.

Statistikk fra de siste fem årene viser at over halvparten av mc-ulykkene skjer nettopp i sommermånedene.

Hittil i juni har seks mc-førere og en mopedist mistet livet.

Bor du i nærheten av, eller kjenner til strekninger der veisikkerheten er dårlig eller åpner for trafikkfarlige situasjoner? Send oss en e-post.