Her er Norges folkebiler

Myten om norsk billuksus er milevis fra virkeligheten. Norske bileiere velger snusfornuftige biler. VW Golf, Toyota Corolla og Ford Escort er de tre mest solgte bilene etter årets seks første måneder.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Disse bilene gir deg mye bil for pengene - og de fleste velger også fornuftig og praktisk utstyr og fråtser ikke i GTI, Turbo eller andre «fete» modeller.

Folket velger hverdagsbiler som gir sikker og rimelig transport, og like mye en bil for mor og barna, som for far.

Dagbladet har satt Norges tre mest solgte biler mot hverandre. De er like, men også veldig forskjellige. FORD ESCORT

Stasjonsvogn på topp

Escort-eieren er gift og er over 50 år. Han har midlere inntekt. Han har hatt en Escort tidligere og er et typisk gjennomsnittsmenneske. Han kan gjerne bo i Østfold, i storbyene finner du ham ikke så ofte.

Han vil ha en praktisk og fornuftig bil, gjerne en stasjonsvogn eller en kombi med 90 HK bensinmotor.

Sedan vil han ikke ha. Bilen skal være rød eller kanskje blå.

4524 personer eller bedrifter har i år lagt i gjennomsnitt kr 192 800 på disken for å sette seg bak rattet i en ny Escort.

Mange har leaset og mange biler er levert til lensmenn landet rundt.

Escort er «rett-fram-bilen», lettkjørt, praktisk, og med et meget stort modellutvalg, men bilen er dyrere å eie enn andre i samme klasse.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Bilen har større verditap, den er dyr å ha på service, og enkelte deler er svindyre.

En komplett støtfanger til kr 2800 kroner og bakre eksosanlegg med oppheng til kr 2457 er priser som svir i dag. Ford har også dårlig reklamasjonsordning, og det merker bileierne. TOYOTA COROLLA

For snusfornuftige

Corolla-føreren bruker ikke én krone mer på bil enn strengt nødvendig. Han vil mest av alt ha noe som holder, vil ikke ha uventede kostnader, og trenger ikke mye utstyr.

Bilen skal helst være rød, men kanskje også grønn metallic.

Corolla-kjøperen har passert midtveis i livet og ofte hevder han at «dette er min siste bil». Toyota Corolla er en robust kvalitetsbil som regnes også som et av de beste bruktbilkjøpene. Dette er bilen som holder i mil etter mil. Som ofte kjøres pent og forsiktig. Se foran i køen - der ligger det ofte en Corolla.

Toyota Corolla er ikke er spesielt populær som firmabil. Andelen næringskjøp er på bare 28 prosent.

Næringslivet er lite glad i Corolla, uvisst av hvilken grunn. Unntaket er Diplom-Is, som utelukkende lar sine selgere kjøre Corolla med dieselmotor. Og det skal være rene sparegrisen.

Corolla er en bil med god garanti. Kundene blir tatt godt vare på hos forhandlerne og bilen er billig på service. Tidligere hadde også bilen lite verditap. Men de siste årene har bilene tapt seg mer i verdi.

Som bruktbil er Corolla meget ettertraktet. Jo eldre den blir, dess flere vil ha bilen. Mange biler har over 6 eiere i sin levetid.

Corolla er ingen spennende bil. Det er fornuft i hver detalj. Kjedelig sier noen. Praktisk sier andre. Dette er ikke bilen man flotter seg i.

Typisk er det at gjennomsnitts-Corollaen er rundt 30 000 kroner billigere enn gjennomsnittet for Escort og Golf. Tre av fire velger den minste motoren på 75 hk.

Toyota er japansk, men morgendagens Corolla vil komme til Norge fra England. Det er under bygging en ny Toyota-fabrikk i England, så når neste modell kommer, vil noen varianter komme fra Japan og andre fra England.

 Corolla er «best i test» når Dagbladet sammenlikner de tre mest solgte bilene i Norge. Best på grunn av kvalitet, reklamasjonsvilkår, fornuftsbil og ikke minst fordi bilen har uvanlig god holdbarhet. VW GOLF

Bestselgeren

Kjøper man en Golf, kan man føle seg trygg på at ingen vil kritisere bilvalget. Golf er «inn» i nesten alle miljøer og er Norges klart mest solgte.

Hittil i år har 5088 nye eiere satt seg bak rattet i den.

De har i gjennomsnitt brukt kr 193 030 på sin nye Golf. De har valgt en spennende Dragoon grønn perlefarge eller en black magic-farge. Først som nummer tre på fargelisten kommer rød - eller «Hot chili rød» som fargen heter.

VW Golf er firmabilen som velges av mange bedrifter. Det er en meget ettertraktet utleiebil og en bil som mange vet de får mye igjen for når de selger den brukt. Bilen velges like vanlig av en advokat som av et vaktselskap.

Golf er også cabriolet (Norges meste solgte), Volkswagen har Norges beste dieselprogram, sedanutgaven heter Vento og har stort bagasjerom, og nyeste modell er stasjonsvogn-Golf. Den har alt fra små motorer på 60 HK til V6-motor på 190 HK med firehjulstrekk. Men da koster Golfen like mye som en Volvo 850.

Golf ble avgiftsvinneren da myndighetene endret bilavgiftene ved årsskiftet.

Ingen tilpasset seg avgiftene raskere og mer effektivt enn Volkswagen. Og de var først i Norge med kollisjonsputer på begge sider som standard.

Neste år kommer det en ny Golf. Den blir rundere og mer romslig enn dagens.

Inntil den nye kommer, blir det ganske sikkert mange såkalte kampanjemodeller å få med gunstige tilbud. VW-importøren vet at nordmenn faller for kampanjemodeller med mye utstyr til lav pris.