SLÅSS I FLERE LAND:  Norwegian-sjef Bjørn Kjos ble denne uka enig med sine skandinaviske piloter. Men Norwegian-konsernet har flere tvister gående. Foto: Torstein Bøe / NTB scanpix
SLÅSS I FLERE LAND:  Norwegian-sjef Bjørn Kjos ble denne uka enig med sine skandinaviske piloter. Men Norwegian-konsernet har flere tvister gående. Foto: Torstein Bøe / NTB scanpixVis mer

Her er Norwegians ukjente ansatte-feider

I skyggen av Norwegians enighet med norske piloter, pågår bitre feider i USA og Spania.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Tirsdag denne uka, dagen før Norwegian-sjef Bjørn Kjos sluttet fred med sine skandinaviske piloter, ble en langt mindre omtalt pilotstrid avsluttet.

NULL-TOLERANSE: I sitt informasjonsmateriell om fagorganisering skriver Norwegians samarbeidsselskap OSM Aviation at «du har alltid rett til å si nei».
NULL-TOLERANSE: I sitt informasjonsmateriell om fagorganisering skriver Norwegians samarbeidsselskap OSM Aviation at «du har alltid rett til å si nei». Vis mer

Høiby-selskap

«Norwegian anerkjenner endelig SEPLA som representant for selskapets piloter i Spania», skrev fagforeningen torsdag, i en pressemelding om en ny avtale med Norwegian og bemanningsselskapet OSM Aviation.

Den snart to år lange striden i forkant - med gjensidige beskyldninger om «uriktige påstander» og «et lite skritt» bedre enn Ryanair - har ikke nødvendigvis vært ført av Bjørn Kjos selv.

I flere utenlandsfeider har kronprinsessens bror, tidligere SAS-kaptein Espen Høiby, vært Bjørn Kjos' mann på saken. En stor del av Norwegians bemanning i USA og Spania er ansatt i selskapet Høiby leder, OSM Aviation.

Vant i USA

I juni i år avgjorde Asker og Bærum tingrett at Norwegian Air Shuttle er reell arbeidsgiver for Norwegian-ansatte som ble plassert i datterselskaper under streiken i fjor.

Men allerede i april i år vant amerikanske Norwegian Cabin Crew Association (NCCA) en liknende sak: National Mediation Board (NMB) avgjorde at Norwegian er de kabinansattes reelle arbeidsgiver - i tillegg til den formelle arbeidsgiveren OSM Aviation.

Nå fortsetter striden, før et forestående valg på ansatterepresentanter.

- Manipulert

OSM har sendt ut materiell om blant annet «nulltoleranse» hvis fagforeningsfolk driver med trusler eller trakassering.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Mens NCCA-leder Valentin Lorien mener forholdet til OSM har blitt kraftig forverret og at OSM driver en «anti-fagforeningskampanje», mener kommersiell direktør Fredrik Grorud Øygard i OSM Aviation at selskapet ikke er i konflikt med noen fagforening.

«Årsaken til at vi har nevnt at våre medarbeidere «have the right to say no», er at flere av dem har henvendt seg til oss med spørsmål om hvordan de skal forholde seg i den prosessen som nå pågår. De har samtidig fortalt at de føler seg manipulert og presset av NCCA», skriver Grorud Øygard, og legger til at selskapet vil forholde seg til de ansattes ønske.

Norwegians informasjonsavdeling skriver at i USA er alle helt bundet av det dersom en arbeidstakergruppe blir medlem i en fagforening.

«I USA er det vanlig at arbeidsgiver informerer ansatte om hva det å bli medlem av en fagforening innebærer, slik at hver enkelt ansatt selv skal kunne ta en beslutning», skriver presseansvarlig Charlotte Holmbergh Jacobsson.

Ikke idyll

I Spania er det heller ikke direkte idyllisk.

Ernesto Iglesias i fagforeningen Union Sindical Obrera (USO), som organiserer kabinansatte, forteller om konflikter med Norwegian, blant annet om et ansattevalg i Malaga. Han mener det som skjer er en «ryanairisering» i Norwegian.

RYANAIRISERING: Ernesto Iglesias i fagforeningen Union Sindical Obrera (USO)mener det skjer en «ryanairisering» i Norwegian. Foto: Privat
RYANAIRISERING: Ernesto Iglesias i fagforeningen Union Sindical Obrera (USO)mener det skjer en «ryanairisering» i Norwegian. Foto: Privat Vis mer

«90 prosent av de kabinansatte i en spørreundersøkelse er klare til å streike hvis ikke forholdene bedres», skriver han til Dagbladet.

«Norwegian anerkjenner den frie organisasjons- og forhandlingsretten», skriver Norwegians informasjonsavdeling. Det samme skriver OSM Aviation, som nevner at selskapet har tariffavtaler med en rekke fagforeninger.

50 prosent av OSM Aviation er nå i ferd med å bli kjøpt av Norwegian, trolig i løpet av neste halvår.