UVISS FRAMTID: Denne GM Converj ble vist fram under den årlige bilmessa i Detroit i januar.  Foto: REUTERS/Rebecca Cook/SCANPIX
UVISS FRAMTID: Denne GM Converj ble vist fram under den årlige bilmessa i Detroit i januar. Foto: REUTERS/Rebecca Cook/SCANPIXVis mer

Her er Obamas ultimatum til bilgigantene

General Motors og Chrysler «har et nanosekund på seg» til å gjøre som han sier.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon


(Dagbladet.no): Både General Motors og Chrysler har kniven på strupen.

Skal de to bilprodusentene få enda mer i lån fra Obama-regjeringen, må de komme opp med bedre omleggingsplaner enn det de har klart til nå.

General Motors-sjef Rick Wagoners avgang er bare ett av kravene fra president Barack Obama.

Fusjon eller død
Et annet absolutt krav er at Chrysler slår seg sammen med italienske Fiat SpA. De to selskapene har 30 dager på seg. Lykkes de med å få til en fusjon får de nye 6 milliarder dollar i lån.

Blir det ikke sammenslåing vil president Barack Obama la den første av Detroits tre store går dukken, skriver avisa Washington Post.

- Vi mener det er mulig å ha en mer suksessrik amerikansk bilindustri. Men det må være en som er konstruert for å tåle hardt vær som dette, og som til sjuende sist er mer fleksibel, hardtslående og konkurransedyktig enn hva som er tilfellet nå, sa Obama, i et intervju på TV-kanalen CBS i går.

De nye, beinharde kravene fra Obama kommer etter voldsomme reaksjoner på at forsikringsgiganten AIG utbetalte millioner av dollar i bonuser, samtidig med at det kriserammede selskapet holdt seg flytende på skattebetalernes penger.

Klokka tikker
Detroits tre store, General Motors, Chrysler og Ford, har allerede fått milliarder av dollar i krisehjelp. GM og Chrysler har fått desidert mest, med til sammen 17,4 milliarder dollar i lån.

I desember i fjor kjempet bilindustrien gjennom den foreløpig siste redningspakken. Betingelsen var at bilgigantene fikk 100 dager på seg, det vil si en frist til 31. mars, på å vise at de var finansielt bærekraftige.

I februar ba GM om nye 16,6 milliarder dollar, Chrysler ba om 5 milliarder mer. Men Det hvite hus sa nei, og satte i stedet i gang nedtellingen mot morgendagens deadline.

Kilder i Det hvite hus vedgår at omstillingskravene er tøffe, og sier det er som «et nanosekund i finansverdenen».

I tillegg til at GM-sjef, Rick Wagoner, må gå etter ni år som administrerende direktør, vil også store deler av styret i GM bli skiftet ut de nærmeste månedene.

Historisk salgssvikt
Kilder i Det hvite hus sier utskiftingen er nødvendig dersom verdens største bilprodusent, målt i antall biler produsert, skal starte med blanke ark og komme seg ut av krisen.

GM og Chrysler har rundt 140 000 ansatte i USA. I februar sa GM at de skulle kutte rundt 47 000 jobber globalt, eller om lag 20 prosent av arbeidsstokken. Den amerikanske bilindustrien har opplevd den verste salgssvikten på nærmere 30 år, og Chrysler har måtte innføre midlertidig produksjonsstopp på flere av sine fabrikker.

Også toppsjefene i de tre store måtte ta sin del av støyten, og gå ned til en dollar i årslønn.

Når Obama legger fram sin redningsplan for bilindustrien senere i dag, er det ventet at han vil gi nok penger til at GM kan holde det gående i nye 60 dager. Det er også ventet at regjeringen vil stille med et garantifond til nye bilkjøpere, samt legge større press på den mektige fagforeningen United Auto Workers i forhandlingene.

DE TRE TAPERNE: General Motors- sjef Richard Wagoner, Chrysler-sjef Robert Nardelli og Ford-sjef Alan Mulally under en høring i finanskomiteen. Førstnevnte er nå blitt presset til å trekke seg. Foto: REUTERS/Kevin/SCANPIX
DE TRE TAPERNE: General Motors- sjef Richard Wagoner, Chrysler-sjef Robert Nardelli og Ford-sjef Alan Mulally under en høring i finanskomiteen. Førstnevnte er nå blitt presset til å trekke seg. Foto: REUTERS/Kevin/SCANPIX Vis mer