Her er oppskriften på KrF-suksessen

Kristelig Folkepartis kolossale medlemsmasse er nøkkelen til partiets framgang. 25 prosent av KrFs velgere var medlemmer da høstens valgkamp startet. Deres aktive innsats ble avgjørende for resultatet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Slik oppsummerer KrF selv suksessen:

  •  Kontantstøtten gikk rett hjem hos småbarnsfamiliene.
  •  KrFs kurve peker rett til værs etter 28.august. Det var kvelden da Kjell Magne Bondevik gikk seirende ut av den TV-sendte duellen med Thorbjørn Jagland. Fra da av ble sentrumsalternativ et reelt regjeringsalternativ. Og Bondevik framsto som en mulig statsminister.
  •  Spontanaksjonen mot grovporno fikk stor betydning. Partileder Valgerd Svarstad Haugland var raskt ute med klare synspunkter. Samtidig pumpet partisekretariatet ut underskriftskampanje til samtlige 50 000 medlemmer, som engasjerte naboer og arbeidskolleger. En stor andel av de 100 000 som skrev under antiporno-oppropet ble med over i nye KrF.,
  •  Fordommene mot KrF er brutt ned takket være den vellykkete strategien for å favne ikke-kristne velgere. Folkepartiet KrF ble skapt med budskap som dette på valgplakatene: «Du trenger ikke være prektig. Du trenger ikke engang være kristen. Det holder at du bryr deg litt om menneskene rundt deg. Stem Kristelig Folkeparti.
  •  KrFs to frontfigurer utfyller hverandre. Kjell Magne Bondevik og Valgerd Svarstad Haugland appellerer til forskjellige velgergrupper. Valgerd treffer moderne kvinner som har vært skeptiske til Kirken og KrFs mannsdominerte ledelse. Bondevik får uttelling for sin brede politiske erfaring. Han høster også gevinst av Åge Aleksandersen-effekten: Når du har opptrådt lenge nok på mange nok steder, blir du til slutt folkets mann.