Her er p-bøtene du ikke bør betale

Mannen som avslørte juksemetodene, forteller om de vanligste fellene

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Tidligere parkeringsvakt Mattias Thollander (41) har fått sju parkeringsbøter siden han sluttet i bransjen for fire år siden.

Alle de sju kontrollavgiftene er ilagt av hans gamle arbeidsgiver Q-Park, der Thollander har bidratt til å avsløre juksemuligheter med parkeringsvaktenes terminaler.

Han har klagd til selskapet og fått annulert alle sju fordi de rett og slett ikke har vært korrekte.

Svensken med fire års erfaring som parkeringsbetjent i Oslo tipser deg her om detaljer du skal se etter for å slippe de forhatte bøtene -eller slippe å betale feilaktig ilagte avgifter.

Hver 10. er feil - Jeg vil anslå at det er feil i 10 prosent av kontrollavgift. Men det er neppe flere enn en av hundre som setter seg inn i reglene selv etter at de har en gul remse under vindusviskeren. Nordmenn har lettere enn svensker for bare å betale slike regninger på noen hundrelapper for å slippe mer bry, sier Mattias Thollander til Dagbladet.

Han anbefaler alle som bare tror, men ikke vet om å sjekke reglene for private parkeringsplasser på nettadressen parkeringsklagenemnda.no.

Og her de vanligste feilene som parkeringsvaktene «dytter på» godtroende bilførere:

SKILTING: Det skal stå på hovedskiltet ved inngangen til den private parkeringsplassen hva som er prisen på en kontrollavgift hvis du bryter reglene på plassen. Hvis du får bot, send bilde av skiltet uten pris.
MERKING: Du skal ikke godta bot for parkering utenfor oppstreket felt dersom hjulene har fysisk kontakt med streken eller om bakenden på for eksempel en campingbil dekker over streken. Det er hjulene som teller.

DÅRLIG SYNLIG PARKERINGSBILLETT: 1. du skal ikke godta bot selv om parkeringsbilletten ligger opp ned på dashbordet med usynlig tidspunkt for hvor lenge du har betalt. Da skal du sende inn kontrollnummeret bak på billetten. Da må selskapet annullere hvis du har betalt.

2. Ta selv bilder fra flere posisjoner på utsiden av frontruta hvis du får bot for usynlig billett. Be om å få tilsendt parkeringsbetjentens bilder - det har du krav på. Sol og refleks i ruta kan gjøre billetten dårlig synlig. Om vinteren er det betjenten som har ansvar for å skrape snø og is for å avdekke om billetten ER synlig. Ta bilde av gjensnøet rute hvis du får bot.

3. Sjekk alltid om bilnummeret den gule avgiftsremsa er identisk med nummeret på betjentens bilde. Bilder uten skilt er ikke gyldig bevismateriale for parkeringsselskapene.

OVER TIDEN: Sjekk alltid tiden på de gule remsene for hvor lenge du har stått over betalt avgift. Minimum tre minutter over er i din favør, flere av selskapene gir deg lengre tid på å løse ny billett, men skriver bot likevel.

Klag til butikkeieren
- Dersom du ikke får medhold i klagen på parkeringsselskapet og kan dokumentere at du har en god eller sannsynlig vinnersak, si fra at du tar saken videre til Parkeringsklagenemnda. Selskapene må betale 700 kroner i gebyr dersom en sak bringes inn dit. Og det er ingen seklvfølge at de får pengene tilbake selv om de vinner. Dermed øker du sjansen til å få medhold direkte.

- Og hvis du får en bot du mener er urimelig utenfor en butikk du er god kunde, kan du be butikken om at den som eier parkeringsplassen, stryker boten. De aller fleste utleiere av private parkeringsplasser, har slike klausuler med selskapene som leier og driver plassene, påpeker tidligere parkeringsbetjent Mattias Thollander.