BESKJEDEN CLINTON: Hillary Clinton lanserte søndag sitt presidentkandidatur, på en måten som nettstedet Politico finner påfallende beskjeden. Bildet er fra en videoe publisert i forbindelse med Clintons kandidatur. Foto: AFP/HILLARY FOR AMERICA
BESKJEDEN CLINTON: Hillary Clinton lanserte søndag sitt presidentkandidatur, på en måten som nettstedet Politico finner påfallende beskjeden. Bildet er fra en videoe publisert i forbindelse med Clintons kandidatur. Foto: AFP/HILLARY FOR AMERICAVis mer

Her er presidentkandidat Hillary Clintons uvanlige problemer

Penger, erfaring og oppmerksomhet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Mens amerikanske presidentkandidater «flest» slåss hardt for å sikre seg penger, erfaring og oppmerksomhet har Hillary Clinton alt sammen.

Faktisk har den tidligere førstedamen, utenriksministeren og senatoren så mye av de tre tingene at det kan bli et problem - på den ene eller den andre måten.

Så mye at det kan skape trøbbel for Hillary Clintons mulighet til å bli historisk i neste års valg, som USAs første kvinnelige president.

Ny hverdag Nettstedet Politico har festet seg ved den svært så beskjedne annonseringen av Clintons presidentkandidatur som kom nå på søndag. I en to minutter lang video dukker hovedpersonen først opp etter 1 minutt og 35 sekunder.

Helt fram til da overlater hun scenen til helt vanlige amerikanere. Fellesnevneren er at de er på vei inn i en ny fase av livet.

Så kommer turen til Clinton selv, som i likhet med «hverdags-amerikanerne» på videoen er på vei inn i en ny fase av livet. Men det  er en liten nyanse: For Clinton består den nye hverdagen i å være presidentkandidat.

Oppmerksomhet Politico mener lanseringen denne gangen bærer preg av den dyrekjøpte erfaringen fra presidentvalgkampen i 2008, da hun bet i gresset for Barack Obama.

«I lanseringsvideoen fra 2008 var bare Clinton selv med, sittende i en sofa på herregården i Chappaqua, der hun sier: Jeg deltar for å vinne», skriver nettstedet. Den gangen opplevde mange henne som opphøyet og distansert.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Distansert er hun nå også, i hvert fall overfor pressen. Det kan skyldes at Clinton har mer enn nok av den medieoppmerksomheten andre må slåss for å skaffe seg.

«Ekle spørsmål» Den norske USA-eksperten Jan Arild Snoen har denne teorien om hvorfor Hillary Clinton ser ut til å trives best i mindre fora, hvor mediene har begrenset adgang:

- En grunn til at hun holder på sånn, er at hun ikke liker pressen, og pressen liker ikke henne. Hun vil helst ikke snakke med pressen, for da kommer alle de ekle spørsmålene.

«De ekle spørsmålene» handler om alt det som Clinton-familien nødig snakker om, som skandalene fra Bills presidentperioder, og Hillary Clintons egne. En av dem er bruken av privat epost mens hun var utenriksminister, som noen mistenker var en strategi for å unngå offentlighet.

Penger Penger er også et problematisk område når en tidligere utenriksminister, senator og presidentfrue skal knytte bånd til helt vanlige folk.

Hillary Clintons presidentkampanje kan ifølge New York Times bli den dyreste noen gang, hvis hun lykkes med målet om å samle inn 2,5 milliarder dollar til formålet.

Snoen påpeker at alle presidentkandidater med en mulighet til å vinne har svært godt med penger. Likevel tror han ikke det var så lurt da Clinton i fjor sommer sa at hun og Bill var helt blakke («dead broke») da de forlot Det hvite hus.

- Det var vel egentlig ikke helt sant. De hadde allerede da bokkontrakter for mange millioner dollar, sier Snoen.

Politico mener denne Clinton-uttalelsen ga republikanerne sjansen til å tegne et gjennomgående bilde av Clinton som uten kontakt med vanlige amerikaneres hverdag.

Erfaring Det prøver Hillary Clinton nå intenst å motbevise. Et velsmurt valgkampapparat kommer det neste drøye året til å slåss hardt for at valgkampen skal handle om noe annet enn Clintons påståtte opptatthet av seg selv og egen posisjon.

I et memo sendt ut på lørdag minnet hennes kampanjesjef Robby Mook ifølge Politico medarbeiderne om at denne valgkampen ikke skal handle om «Hillary Clinton og ikke om oss - men om hverdagsamerikanerne som prøver å bygge et bedre liv for seg selv og for familien».

Da kan Hillary Clintons i noen tilfeller dyrekjøpte erfaringer komme vel med.

«Time for a change» Men selv ikke erfaring er i alle sammenhenger et ubestridelig gode for en amerikansk presidentkandidat. I Hillary Clintons tilfelle kan det skape et inntrykk av å være tilbakelent, en person fra fortida, hvis hun snakker for mye om sine meritter i internasjonal topp-politikk.

- Den beste måten å skape positive nyheter, er å snakke om ny politikk, sier Tad Devine, tidligere rådgiver for de tidligere presidentkandidatene John Kerry og Al Gore til Business Insider.

Da er det et problem at mange oppfatter at Hillary Clinton ikke har kommet med noen ny og visjonær politikk. Særlig når en demokratisk president har styrt i to perioder, og mange amerikanere føler at forandringer må komme.

- Det er «time for a change», sier Jan Arild Snoen.