Her er russernes nye super-jagerfly

- Mer propaganda enn noe annet, mener eksperter.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

||| (Dagbladet.no): Russerne har endelig testet det lenge etterlengtede femtegenerasjonsflyet, som foreløpig har fått navnet Sukhoi T-50.

Jagerflyet, som med sine stealth-kvaliteter skal være nærmest usynlig på radaren, er det første nye militære flyet siden Sovjetunionens kollaps i 1991. Og ifølge talskvinne for jagerflyeksportøren Sukhoi, Olga Kayukova, kunne ikke den 47 minutter lange jomfruturen vært mer vellykket.

- Flyet gjorde det veldig bra. Alle våre forventninger er innfridd, sier talskvinnen til TV-kanalen Rossiya 24.

Konkurrere med RaptorFlyet er utviklet i samarbeid med India på Sukoi-fabrikken i Komsomolsk-on-Amur, lengst øst i Russland, og er ment å være en utfordrer til det amerikanske F22 Raptor-flyet, produsert av Lockheed Martin.

Det fløy første gang i 1997.

Russerne legger stor prestisje i å utvikle og produsere T-50 for å vise at de kan utfordre amerikansk våpenteknologi.

Direktør for Sukhoi, Mikhail Pogosyan, sier han er overbevist om at prosjektet vil «overgå sine vestlige rivaler når det gjelder kostnadseffektivitet og vil ikke bare styrke Russlands og Indias forsvarsevne, men også ta betydelige deler av verdensmarkedet», skriver BBC.

T-50 skal kunne operere i all slags vær, kunne ta av på en stripe på 300-400 meter, ha kapasitet til å fly i overlydshastighet over lengre tid, gjentatte drivstoffpåfyllinger i lufta, avanserte flyinstrumenter og gjennomføre simultane angrep på luft- og bakkemål.

Ifølge det statlige russiske nyhetsbyrået Interfax skal T-50 også ha klart å heve og senke landingshjulene to ganger i løpet av flygningen, «noe som den amerikanske F35 ikke kan», ifølge Interfax .

- PropagandaJagerfly-eksperter og eksperter på russisk forsvarspolitikk setter imidlertid store spørsmålstegn ved om T-50 virkelig er en nyvinning.

- Det er bare en prototype som mangler nye motorer og en ny radar, sier analytiker Pavel Felgenhauer til nyhetsbyrået Reuters.

Oberstløytnant Marcel de Haas, russisk forsvarsanalytiker, er heller ikke overbevist om at T-50 har en stor framtid.

- Mitt inntrykk er at det nye jagerflyet er mer propaganda enn noe reelt vi kan ha forventninger til, sier han til Reuters.

Siden Sovjetunionens kollaps har det russiske forsvaret vært tappet for ressurser. Riktig nok ble det i perioden fra 2000 til 2008, en periode med sterk økonomisk vekst under ledelse av Vladimir Putin, sprøytet inn mer penger i forsvarsbudsjettet.

Tragedien med u-båten Kursk som sank i 2000, samt flere mislykkede tester av langdistanseraketten Bulava har imidlertid påført det russiske militære sviende nederlag.

Testflygningen av T-50 skulle etter planen ha gått av stabelen i 2007, men er gjentatte ganger blitt utsatt på grunn av tekniske problemer. Det vil i beste fall ta minst fem til sju år før det russiske forsvaret kan ta i bruk T-50.