FANT 1500 FEIL: ABC-programmet «20/20» har fått tak i dokumenter som viser at det er funnet 1500 feil i, om og rundt maten som blir servert ombord i fly. Også mus, fluer og kakerlakker er blant funnene. Selskapet Gate Gourmet, som også leverer til SAS og Norwegian, skal være blant verstingene. Illustrasjonsfoto: NTB Scanpxi
FANT 1500 FEIL: ABC-programmet «20/20» har fått tak i dokumenter som viser at det er funnet 1500 feil i, om og rundt maten som blir servert ombord i fly. Også mus, fluer og kakerlakker er blant funnene. Selskapet Gate Gourmet, som også leverer til SAS og Norwegian, skal være blant verstingene. Illustrasjonsfoto: NTB ScanpxiVis mer

Her er sannheten bak maten du får servert om bord i fly

- En tikkende bombe, sier helsemyndighetene om maten - som også blir servert ombord i SAS' og Norwegians fly.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): ABC-programmet «20/20» har fått tak i en hygienerapport som avslører 1500 alvorlige feil når det kommer til maten man får servert om bord i fly. 

Blant selskapene som omtales i programmet er Gate Gourmet, som leverer flymat til flere store flyselskaper - deriblant SAS og Norwegian. 

Programmet, «20/20» avdekker blant annet skadedyr og hygienefeil blant personalet og i og rundt maten som har blitt servert de fire siste årene. 

- Det ble funnet kakerlakker, fluer, mat som ikke hadde stått i kjøleskapet, kjøkkenredskaper på skitne overflater og mer. Likevel sier selskapet Gate Gourmet at «ingen av observasjonene utgjorde en trussel for helsa til de reisende», skriver Huffington Post

- En tikkende bombe  Selskapene som blir omtalt i ABCs rapport har lagt seg flate, og sier at hygiene og gode rutiner er topp-prioritet for dem. Likevel er feilene er så alvorlige at selv helsemyndighetene kaller de en «bombe». 

- Legger du alt dette sammen har du en tikkende bombe, sier tidligere helseinspektør Roy Costa til kanalen. 

I dokumentene var det blant annet skrevet at mus hadde blitt funnet ombord i flyselskapet Deltas fly.

- Veldig alvorlig 
- Dette var helt klart en isolert hendelse, og vi samarbeidet med FDA (Federal Drug Administration, red. anm.) umiddelbart for å løse problemet så fort vi ble oppmerksomme på det. Helse og sikkerhet for våre kunder og ansatte er av øverste prioritet. Vi tar dette veldig alvorlig, og har satt inn et rutinemessig program slik at vi kan inspisere flyene våre, sier flyselskapet i en pressemelding, ifølge kanalen. 

Tidligere i år skrev også NTB at passasjerer på vei fra Nederland til USA fant synåler i flymaten. Selskapet var Gate Gourmet, som nå omtales av ABC.