Her er smart-maten

Vi blir det vi spiser. Forskningen viser at mat og drikke påvirker hjernen og tankevirksomheten gjennom hele livet. - Nå i sommervarmen er det viktigste å drikke nok vann, sier ernæringsprofessor Tore Henriksen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Drikk så mye du orker! Klarer du en liter vann om dagen, er det kjempefint, oppfordrer professor Tore Henriksen ved Ernæringsinstituttet, Universitetet i Oslo.

Uttørring gjør at tankevirksomheten går tregere. I tillegg er vann godt for å holde blodtrykket nede i sommervarmen.

Ernæringsprofessoren har gjennomgått lista over IQ-maten som den engelske avisa Daily Mail presenterte i går.

Det mest oppmuntrende for oss som har levd en stund, er at intelligensen kan påvirkes gjennom hele livet.

- Javisst! Vi skal ikke utelukke at kostholdet kan påvirke hjernefunksjonen hos voksne. Og få med at intelligensen stimuleres når vi hygger oss med hverandre over et godt måltid, sier Henriksen.

Vitaminer og mineraler

Dagbladet har tidligere i sommer skrevet om at jernmangel hos småbarn kan føre til lavere IQ. Henriksen sier at det kan være et problem å få i seg nok jern.

- Jernmangel er først og fremst et kvinneproblem, sier Henriksen.

Kvinner som mister mye blod under menstruasjon, gravide og ammende mødre er spesielt utsatt.

Noen mineraler spiser vi i ørsmå mengder. Vi får plass til det daglige behovet av de såkalte sporstoffene på lillefingerneglen. Sink er et av de viktige sporstoffene.

De viktige fettsyrene

- Hvis du ikke har råd til å spise østers hver dag, kan du spise produkter fra jorda. Korn og grønnsaker er bra, sier Henriksen.

Henriksen sier at det er dokumentert at nyfødte, spesielt premature spedbarn, øker intelligensen ved å spise Omega-3-fettsyrer. For voksne er feit fisk den viktigste Omega-3-kilden. Ernæringsprofessoren ønsker at nordmenn øker fiskebruken, og reduserer noe på kjøttet.

- Proteinene i kjøtt er viktige, men for mye kjøtt gjør oss dovne og dvaske - også i tankegangen, sier han.