Her er tabbelista

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

25. NOVEMBER 1998:

Bare halvannen måned etter at hovedflyplassen åpnet med pomp og prakt, måtte den stenges. I nesten fem timer var det bom stopp. Årsak: Tåka.

11. DESEMBER 1998:

Et Braathens-fly og et charterfly tok av i samme retning på Gardermoens to parallelle rullebaner. Charterflyet svingte mot høyre like etter avgang og kom på kryssende kurs med Braathens-flyet. Det var flygelederne i tårnet på Gardermoen som oppfattet situasjonen, og charterflyet ble oppkalt og bedt om å endre kurs for å unngå en kollisjon.

14. DESEMBER 1998:

Underkjølt regn sørget for at motorene ble ødelagt i en rekke fly. Nærmere 10000 passasjerer ble rammet.

27. DESEMBER 1998:

Kraftig snøfall sørget for at avisingspersonellet fikk altfor mye å gjøre. Nedsnødde fly og rullebaner skapte igjen store forsinkelser.

30. DESEMBER 1998:

Avisingslederne Geir Bråten (SAS) og Richard Devik sa klart ifra at Gardermoen aldri vil bli kvitt forsinkelsene - og oppga åtte store ulemper med Gardermoen i forhold til Fornebu. Ulempene gikk på alt fra værforhold til fysiske avstander.

9. JANUAR 1999:

Elendigheten fortsatte med en ny omgang underkjølt regn. Gardermoen ble stengt rundt halve dagen.

31. JANUAR 1999:

Tåka siver tjukk som grøt innover Gardermoen og fører til at flyplassen må stenges. Tusenvis av passasjerer blir sendt hjem. Rundt i verden sitter reisende uvitende om hvorvidt de kan reise hjem til Norge.

Artikkelen fortsetter under annonsen

4. FEBRUAR 1999:

Ei passasjerbru slamret så hardt inntil et Lufthansa-fly at det ble slått hull i skroget. 120 passasjerer som skulle til Frankfurt, måtte forlate flyet. Passasjerene måtte sendes til Frankfurt med andre fly.

5. FEBRUAR 1999:

SFT fastslår at det er lekket acetat og glykol fra østre rullebane ned i det enorme grunnvannsbassenget som ligger dels under, og dels nordøst for, østre rullebane.

6. FEBRUAR 1999:

Mer enn 5000 lamper på rullebanene på Oslo Lufthavn Gardermoen må skiftes ut, skriver Eidsvold Blad. Lampene som viser flygerne hvor de skal takse, stikker så høyt opp fra asfalten at snø og is ikke kan brøytes med stålskjær.

8. FEBRUAR 1999:

Nestleder Harald Stephansen er sterkt kritisk til forholdene for pilotene på Gardermoen. Han karakteriserer avkjøringen fra rullebanene som «feller».

9. FEBRUAR 1999:

I ekstrem vind svaier flytårnet. Når det blåser opp, har flygeledere måttet ta heisen ned fra kontrolltårnet for å puste ut på bakken. Enkelte flygeledere karakteriserer opplevelsen som å få sjøsyke, andre sier det kjennes ut som en serie konstante rystelser.

19. FEBRUAR 1999:

Snøfall førte til opp til fire timers forsinkelser for passasjerene på Gardermoen.

28. FEBRUAR 1999:

Ingen passasjerer kom til skade da SAS-flyet fra Stavanger skled av rullebanen rett etter at det landet på Gardermoen. Den glatte rullebanen og det kraftige snøværet skal ha vært årsaken.

22. MARS 1999:

En sikring går i flykontrollsentralen i Røyken, to radarer faller ut, og dermed lammes all flytrafikk i østlandsområdet i en time.

7. APRIL:

Et halvt år etter at Gardermoen ble tatt i bruk har forsinkelser og kanselleringer kostet flyselskapene nærmere en halv milliard kroner. Fra nyttår og fram til påske er nærmere 45 prosent av alle flygningene på Gardermoen enten blitt kansellert eller forsinket med mer enn 15 minutter, i følge Dagens Næringsliv. Av totalt 26627 flygninger er 8523 forsinket og 3303 kansellert, viser ny statistikk fra ledelsen i Oslo Lufthavn (OSL).

31. MAI 1999:

Hele rullebanesystemet på Gardermoen blir undersøkt etter at det er oppdaget at asfaltdekket er i ferd med å løsne.

15. JULI 1999:

Alle passasjerene ble evakuert da brannalarmen gikk rett etter klokka 06.30. Det viste seg imidlertid å være falsk alarm, og alle passasjerne kunne vende tilbake etter kort tid.

16. SEPTEMBER 1999:

Flyene over Gardermoen bruker andre inn- og utflygningstraseer enn de fastsatte. - Store deler av befolkningen nord og sør for flyplassen er i dag plaget av flystøy fordi flyselskapene ikke følger de fastsatte traseene, sier Ap's samferdselspolitiske talsmann Sverre Myrli til NTB.

4. OKTOBER 1999:

Flyplassen må bygges om fordi den ikke ble tilpasset Schengen-kontroller. Det betyr at det må være ulike avgangs- og ankomstprosedyrer for fly som kommer fra EU-land og fly som ankommer fra andre land. Seinere viser det seg at ombyggingen kan komme til å koste 100 millioner kroner.

16. NOVEMBER:

Den første vinterdagen på Østlandet førte til at Oslo Lufthavn Gardermoen ble stengt i halvannen time.

2. DESEMBER 1999:

Norges Handicapforbund refser Oslo Lufthavn Gardermoen (OSL) for dårlig behandling av rullestolbrukere. - Det er verre å være rullestolbruker på Gardermoen enn det var på Fornebu, sier samferdselskonsulent Bente Skjetne i Norges Handicapforbund til Dagsavisen.

6. DESEMBER 1999:

Søkklastet med sydenturister skled Premiair-flyet rett ut av rullebanen etter landing på Gardermoen. Ingen av de i alt 399 personene om bord ble skadd.

7. DESEMBER 1999:

Premiair VK 875s nesehjul utenfor asfaltkant på avisingsplattform på grunn av glatt underlag.

23. DESEMBER 1999:

Ca. 2000 passasjerer måtte rømme ut på flyoppstillingsplassen eller parkeringsområdet som følge av brann i en forretning inne i terminalbygget.

4. JANUAR 2000:

Et fly fra det svenske selskapet NovAir skled av rullebanen. Ingen ble skadd i uhellet, som skjedde etter selve landingen.

5. JANUAR 2000:

Et Crossair-fly med nesehjul fast i snøkanten ved avisingsplattform.