FORBANNET: Da Norwegian-flyet fra Oslo til New York ikke kom på vingene, samlet passasjerene, deriblant Erika Vartdal og Peter Canter, underskrifter til felles front mot flyselskapet. Foto: Privat
FORBANNET: Da Norwegian-flyet fra Oslo til New York ikke kom på vingene, samlet passasjerene, deriblant Erika Vartdal og Peter Canter, underskrifter til felles front mot flyselskapet. Foto: PrivatVis mer

Her er underskriftene som kan koste Norwegian dyrt

Slik avslørte passasjerene at Norwegian har gitt pengeerstatning til bare tre av de 254 om bord.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): I går skrev Dagbladet at passasjerene på flight 7001 mellom Gardermoen og JFK, New York 13. august raser mot selskapets håndtering av den 25 timer lange forsinkelsen.

De reagerer også sterkt på at bare tre av 254 personer om bord har fått pengekompensasjon fra flyselskapet. Og dette fant de ut av på snedig vis.

- Et par av passasjerene forutså at Norwegian trolig ville prøve komme seg unna kompensasjonskrav etter den innstilte avgangen, så de startet en underskriftskampanje slik at vi alle kunne skrive under på hva vi hadde hørt av infomasjon om kanselleringen fra flyselskapets side. Hver enkelt passasjer oppga også sin epost-adresse, slik at vi kunne holde kontakten i vår felles kamp for kompensasjon, sier passasjer Peter Canter til Dagbladet.

Norwegian-innrømmelse I et epost-svar til en av passasjerene på denne mailinglista bekrefter Norwegian at de har gitt 3000 kroner i kompensasjon til tre av de 254 passasjerene om bord. Dermed fikk samtlige passasjerer på lista kjennskap til dette.

- Jeg forstår ikke hvordan Norwegian kan nekte å utbetale kompensasjon til resten av passasjerene, sier Canada-student Erika Vartdal.

- Delvis kompensasjon er også et latterlig forsøk på å komme seg billigere unna, da dette er langt unna summen som man faktisk har krav på ved slike forsinkelser. Og hvordan de mener denne kompentasjonen har blitt feilaktig gitt ut, kan jeg heller ikke forstå, sier passasjer Eivind Engen.

Standardkompensasjonen ved forsinkelse på over tre timer er fastsatt av EU til 600 Euro (rundt 4900 kroner), så det blir fort penger av det når det er mange krav.

STARTVANSKER: Norwegian har hatt startvansker med sine Boeing 787 Dreamliner-fly.
Foto: Johan Nilsson / NTB scanpix
STARTVANSKER: Norwegian har hatt startvansker med sine Boeing 787 Dreamliner-fly. Foto: Johan Nilsson / NTB scanpix Vis mer

En Dreamliner har totalt plass til 291 passasjerer om bord, og skulle alle kreve erstatning, og få det, vil dette utgjøre 1,4 millioner kroner.

Norwegian har hatt en rekke forsinkelser på sine langdistanseflyginger i høst, men de har ennå ikke utbetalt et eneste 5000-kroners krav.

- Utenfor vår kontroll Informasjonssjef Charlotte Holmbergh Jacobsson i Norwegian fastholder at passasjerene ikke har krav på kompensasjon.

- Rapporten viser at den tekniske feilen oppsto uten at vi hadde mulighet for å forutse dette. Derfor var forsinkelsen utenfor vår kontroll. Den vurderingen er gjort i tråd med både praksis fra Transportklagenemnda og retningslinjer fra EU-kommisjonen for ekstraordinære omstendigheter, sier Holmbergh Jacobsson og utdyper:

- I henhold til lovverket, har passasjerene rett på 600 euro i kompensasjon, men denne retten bortfaller hvis årsaken til forsinkelsen er utenfor flyselskapets kontroll, sier informasjonssjefen.
 

SINT PASSASJER: Passasjer Eivind Engen er kritisk til at Norwegian ikke vil kompensere passasjerene etter at flyet mellom Oslo og New York ble 25 timer forsinket 13. august. Foto: Privat
SINT PASSASJER: Passasjer Eivind Engen er kritisk til at Norwegian ikke vil kompensere passasjerene etter at flyet mellom Oslo og New York ble 25 timer forsinket 13. august. Foto: Privat Vis mer