Her får du diesel til åtte kroner literen

Lastebilaksjonist Knut Enger truer med blokader for å få kuttet dieselprisen med to kroner. Alt han behøver å gjøre er å dra til Hadeland.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

EKSTERNE LINKER

Les mer om miljødiesel på Bellona.nos hjemmesider

På Gran selger nemlig Hydro-Texaco avgiftsfri biodiesel for åtte kroner og nitten øre literen. Oljen er produsert av raps dyrket i Tyskland.

- Det lukter som en blanding av blomstereng og pommes frites fra eksosrøret, sier Espen Opheim i biodieselbedriften Habiol til Dagbladet.no. Han garanterer at lukta ikke setter seg i bilen.

Ikke alle kan bruke dieselen. Biodieselen tærer nemlig på pakninger, slanger og andre gummideler av motoren, og disse må derfor være av en spesiell kvalitet.

- Erfaringene fra Europa, der dette har vært i bruk i flere år, tilsier at dette ikke er noe problem, sier overingeniør Erik Haugen i Hydro-Texaco til Dagbladet.no.

Bra for miljøet

I tillegg til at den er billigere, er selvsagt biodieselen bra for miljøet. Utslippene av drivhusgassen CO2 går nemlig inn i naturens eget kretsløp, og drivstoffet er svovelfritt, og direkte utslipp løser seg lett opp i naturen.

- Ikke nok

Lastebilaksjonist Knut Enger, som nok en gang rasler med håndbrekket, er positivt innstilt til biodieselen, men han har ikke prøvd den sjøl.

- Jeg vet de bruker en del i Sverige. Problemet i Norge er tilgangen. Hadde det vært nok rapsolje til 8,19 kroner literen til alle lastebilsjåfører hadde nok myndighetene måtte satt ned prisen ganske fort, sier han til Dagbladet.no.

Stekefett fra McDonalds

Foreløpig importeres mesteparten av rapsoljen fra Tyskland. Et dekar (1000 kvadratmeter) gir ca. 85 liter diesel, i tillegg til nesten 200 kilo dyrefor. Opheim synes ikke det er galt å dyrke drivstoff på god matjord når verden sulter.

- EU har jo overproduksjon av mat, og mesteparten av biodiselen er produsert på land der bonden får støtte for ikke å dyrke mat. Men vi ser på alternative råstoffer, som brukt stekefett fra gatekjøkken og slakteriavfall, sier Opheim.

Foreløpig er det bare hos Gran Bensin og Service privatkunder får kjøpt biodiesel. For bedriftskunder har Hydro-Texaco et utsalg i Hamar, og skal i løpet av året opprette et på Alnabru i Oslo.

Ifølge Bellona.no er bruken av biodiesel sterkt økende i Europa, og i Frankrike blandes det faktisk inn i vanlig diesel. Kvaliteten på biodieselen er like bra som vanlig diesel, og kan fritt blandes.

- IKKE NOK: Lastebilaksjonist Knut Enger er positiv til billig miljødiesel, men tror ikke tilgangen er bra nok.