Her får minibank-kundene sitt livs overraskelse

Kanadisk bank bestemte seg for «å gi noe tilbake».

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Som en del av markedsføringskampanjen «TD Thanks You», valgte den kanadiske bankkjeden TD Bank å takke sine rundt 30 000 bankkunder.

Alle ble tilsendt en sjekk på cirka 125 kroner, mens noen spesielt utvalgte kunder fikk en litt større overraskelse.

Takket kundene Forrige fredag plasserte fire avdelinger i Montreal, Vancouver, Toronto og Calgary ut selvproduserte bankautomater i lokalene sine.

Automatene ga de navnet «automatiserte takkemaskiner».

Over et dusin faste kunder ble forhåndsvalgt av bankenes ansatte. Dette var mennesker de mente skilte seg og fortjente en ekstra oppmerksomhet.

Snakkende automat Banken spurte dermed kundene om å komme innom for å hjelpe til å teste deres nye bankautomat.

Til kundenes store overraskelse startet plutselig bankautomaten å snakke til dem, og den visste til og med navnene deres.

- De ble mildt sagt blåst i bakken, sier talsmann for TD Bank, Chris Stamper, til Today.

Personlige gaver Noen av kundene fikk penger og gavekort av automaten, mens andre fikk noe litt større.

En kvinne ble gitt penger til sine to sønners skolegang, og en tur til Disneyland.

- Jeg har aldri hadd mulighet til å ta med barna mine noen steder, sier tobarnsmoren mens hun holder tårene tilbake.

En annen kvinne med navnet Dorothy fikk billetter til Trinidad for å besøke sin kreftsyke datter på rehabilitering etter en operasjon.

Artikkelen fortsetter under annonsen

En stor Toronto Blue Jays-fan fikk baseballagets drakt og caps, før en av lagets stjerner, Jose Bautista, dukket opp for å fortelle at kunden skulle få ta avkast i deres neste kamp.

- Virker kommersielt Markedsføringsekspert Ragnhild Silkoset synes det er positivt at banken fokuserer på kunderelasjoner, noe hun mener mange tar for gitt.

Hun tror likevel at kampanjen ville hatt en større effekt og troverdighet om det var kundene selv som publiserte videoer og fortalte om stuntet.

- Da hadde det fått en større goodwill, og ikke virket så kommersielt. Det er lett for kundene å tenke at banken gjør det for å selv tjene på det.

- Folk blir nysgjerrige Hun mener det nå er stor sannsynlighet for at banken vil tjene gode penger på kampanjen.

- De skaper et image om at de er snille og vennlige. Banker er kjent for å være kapitalistiske. Kampanjen vil også få en stor effekt ved at folk blir nysgjerrige på banken og at det snakkes om, sier Silkoset.