Her får syklisten nok av aggressive bilister og stopper midt i Oslo-trafikken

Men syklisten får full støtte fra jusprofessor.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Det var i går at Oslo-syklisten på 45 år syklet Kirkeveien ned mot Majorstua-krysset i Oslo sentrum. På den sterkt trafikkerte veien sykler han i høyre kjørefelt og holder god nok fart til å følge trafikken, men det går ikke raskt nok for en drosje fra Oslo taxi.

Drosjen kjører tett opp mot bakhjulet til syklisten i håp om å kjøre forbi, men til slutt får syklisten nok og stopper opp midt i veien, snur seg og forteller drosjesjåføren at han kjører altfor tett.

- Ikke kjør så nært! Hold avstand! sier syklisten til drosjesjåføren, mens alt filmes med hjelkameraet.

Du kan se videoen fra Kirkeveien øverst i denne saken og gjøre deg opp din egen mening om situasjonen.

Drosjen gir seg imidlertid ikke og ønsker fortsatt å kjøre forbi, i tillegg kommer det en rød cabroilet kjørende forbi der sjåføren skriker til syklisten at «sykkelfeltet er over der».

- Fullstendig uakseptabelt Dagbladet har snakket med syklisten som er på Twitter under brukernavnet @StyreStem. 45-åringen ønsker å være anonym, men ønsker å få fram hvordan det er for ham å sykle i Oslo så det kan bli en diskusjon om forholdene for syklister på veiene.

- Min erfaring er at det aldri er noe problem å holde tritt med trafikken der. Det var det heller ikke i går, det jeg derimot opplevde var at en bilist kom veldig nær bak meg. Det synes jeg er fullstendig uakseptabelt, sier 45-åringen til Dagbladet.

- Da velger jeg å konfrontere ham med det.

- Hvorfor bruker du ikke sykkelfeltet?

- Sykkelfeltet er veldig smalt og jeg opplever det som farlig i den hastigheten. Særlig hvis det kommer en buss eller en lastebil, blir det veldig nært og jeg opplever det som farlig.

- Det andre er at hvis det skulle dukke opp noe i sykkelbanen, som steiner eller hull, har man ingen mulighet til å svinge unna i den hastigheten jeg holder.

Støtte fra jusprofessor Den 45 år gamle syklisten får full støtte fra Olav Torvund, advokat og professor i jus. Torvund sykler selv i området og har til og med målt bredden på sykkelfeltet i Kirkeveien.

- Først vil jeg si at et sykkelfelt er et felt man som syklist kan bruke. Man kan godt sykle i kjørefeltet, selv om man er syklist. Det er ingen tvil om at det han gjør er lovlig. I tillegg er dette sykkelfeltet i Kirkeveien altfor smalt. Jeg har målt det ned til 80 cm, til sammenlikning er styret på sykkelen min 70 cm, sier Torvund til Dagbladet.

Ifølge Sykkelhåndboka skal sykkefeltet i en så trafikkert vei som Kirkeveien være over dobbelt så brede.

- Minimumsbredden etter dagens regler er 1,30 meter, men det er på veier med lite trafikk. Normalbredden er 1,50 meter, mens på sterkt trafikkerte veier, som Kirkeveien, er minimumsbredden 1,80 meter.

- Jeg støtter syklisten 100 prosent her. Han følger trafikkflyten og det er ingen grunn til at han skal utsette seg for fare ved å kjøre ut til siden for å slippe en bil et hakk lenger fram i køen, sier Torvund.

- Egoistisk oppførsel I Oslo Taxi har man en annen oppfatning av den 45 år gamle syklistens oppførsel. Lars Dolva, informasjonssjef i Oslos største drosjeselskap, mener 45-åringen ødelegger ryktet til alle syklister.

- Jeg synes ikke syklisten viser hensyn og jeg mener han skulle brukt sykkefeltet. Han kan ligge der han gjør, men jeg lurer på om han sykler for å provosere når han filmer, sier Dolva til Dagbladet.

- Syklingen hans bidrar til konflikter som dette og jeg kaller det egoistisk oppførsel i trafikken. Det gagner ingen å sykle sånn, det høyner konfliktnivået, sier Dolva videre.

- Jusprofessor Torvund har målt sykkefeltet til 80 cm på den aktuelle strekningen og omtaler det som farlig, burde ikke drosjen vise mer hensyn?

- Drosjen kunne også kjørt smidigere, men du vinner ikke mot bilen når du sykler. Vi må i stedet sammen rette søkelyset mot dem som har laget sykkelfeltet, dette er en hovedfartsåre i Oslo, vi er på Ring 2 og nærmer oss Majorstua-krysset. Dette illustrerer hvordan konflikter oppstår og hvorfor, det er nok fila som er for smal, sier Lars Dolva i Oslo taxi, konfrontert med jusprofessor Torvunds målinger.

- Farlig å sykle Den 45 år gamle syklisten har syklet i Oslo i halvannet år og begynte å sykle på grunn av de fine sykkelveiene langs Ring 3. På videoen ser man tydelig at han har slått seg på knærne, men det hadde ingen ting med bilister å gjøre.

- Jeg skled på trikkeskinner, sier syklisten, som sier han aldri har blitt påkjørt av noen biler.

- Hvorfor sykler du rundt med kamera på hjelmen?

- Det oppleves som en viss fare å sykle i trafikken. Hvis noe skjer kan jeg dokumentere det, i tilleg kan jeg vise hvordan forholdene er for syklister i Oslo, sier 45-åringen.