Her finner de vrakdeler og lik

Franske myndigheter avventer, mens pårørende ber om at det denne gangen stemmer.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

 

|||   (Dagbladet.no): De første bildene har begynt å tikke inn fra de angivelige vrak- og likfunnene i Atlanterhavet som brasilianske myndigheter varslet om i går kveld.


- Vi kan bekrefte at vi i dag morges, klokken 08.14, hentet opp fra vannet vrakdeler og lik som tilhørte Air France flighten, sa luftforsvarstalsmann Jorge Amaral på en pressekonferanse.


Denne gangen mener de å være sikre på at vrakrestene stammer fra Air France flight 447 som sporløst forsvant mandag morgen. Også to lik, begge menn, skal a blitt funnet ved vrakrestene. De er ikke identifisert, men på grunn av vrakrestene rundt dem er myndighetene sikre på at de stammer i fra flyet.


Riktig serienummer

De to likene og en blå stol, en skinnkoffert og en ryggsekk ble funnet om lag 640 kilometer nordøst for øya Fernando de Noronha utenfor den nordlige kysten av Brasil. Funnene ble gjort klokka 08.14 lokal tid - 13.14 norsk tid.


Ryggsekken inneholdt en laptop, og det ble også funnet en oksygenmaske lik de som faller ned fra taket i fly under trykkfall.


Serienummeret på flystolen og en billettstamme som lå inne i kofferten bekrefter at funnene stammer fra ulykkesflyet, opplyser luftfartsmyndighetene i Brasil.


Avventer
Den franske havarikommisjonen, som formelt leder etterforskningen, har foreløpig ikke kommentert funnene. Dette kan tyde på at de denne gangen ønsker å være helt sikre på at vrakdelene virkelig stammer fra flyet, ettersom brasilianske myndigheter tidligere denne uka måtte dementere en rekke overivrige meldinger om funn.

Men mye tyder på at de denne gangen har rett. Blant annet fordi luftfartsmyndighetene har frigitt en mengde bilder av funnene, og fordi det er funnet lik.

Kan gi viktige svar
Dette gir etterforskerne håp i forhold til å finne ut nøyaktig hva som skjedde om bord Flight 447 før det traff Atlanterhavet. Obduksjonen vil blant annet kunne avdekke om ofrene druknet, og således om flyet var intakt da det traff havet. Kroppene vil også kunne avdekke spor etter en eventuell eksplosjon.

- Selv om de ikke finner noe annet kan de få svært viktig informasjon fra de få vrakdelene de har samt kroppene. Disse vil være svært viktige for etterforskningen, sier den tidligere britiske havariinspektøren Mary Schiavo til CNN.

Pårørende lettet
Etter snart en uke i uvitenhet og masse feilinformasjon gir nyheten om konkrete vrakfunn en viss lettelse for de mange pårørende til de 228 om bord i flyet.

- Da jeg hørte om ulykken, sa de at de aldri ville finne de omkomne eller deler av flyet. Nå dukker ting opp i overflaten. Vi har deler av flyet, og vi har kropper. Dette har fornyet håpet. Som far kan jeg ikke tenke på at vi aldri får svar, sier Jorge Amaral til CNN.

Feil på fartsmålerne
I går kunne den franske havarikommisjonen avdekke at ulykkesflyet og en rekke andre Airbus 330-maskiner har hatt problemer med sine fartsmålere, og at Airbus nå har satt i gang et utskiftningsprogram for å rette på feilen.

Air France-flyet sendte 24 feilmeldinger til vedlikeholdssentralen i Paris før den styrtet. Som Dagbladet.no tidligere har skrevet, dreier disse meldingene seg om massiv svikt i det elektriske systemet om bord.

- Det er uklart om autopiloten ble skrudd av av pilotene eller om den sluttet å virke fordi den fikk motstridene data om flyets fart, sier havarikommisjonens leder Paul-Louis Arslanian til flere medier.

Kan ha fått stall
Dette kan igjen peke mot en av teoriene ekspertene har på hva som kan ha skjedd med passasjerflyet, nemlig at den fikk en stall - altså mistet all oppdrift - på grunn av for lav hastighet da den gikk inn i stormbeltet.

Det er standard prosedyre å redusere hastigheten på passasjerfly når de flyr inn i stormfulle og turbulente områder. Det etterforskerne spør seg, er om feil eller spesielle forhold skal ha gitt feil utslag på flyets fartsmålere slik at disse viste høyere hastighet enn flyet faktisk hadde.

Dette kan ha ført til at flyet bremset for mye opp, og dermed fikk en uopprettelig stall, og dermed falt som en stein fra 35 000 fot.

FUNN: Røykboks sluppet fra letefly markerer funn av vrakrester for omkringliggende skip. Foto: AFP/BRAZILIAN AIR FORCE/SCANPIX
LETER: Brasilianske og franske fly, skip og mannskaper har drevet intens leting siden mandag. Foto: REUTERS/BRAZILIAN AIR FORCE/SCANPIX
FUNN: Røykboks sluppet fra letefly markerer funn av vrakrester for omkringliggende skip. Foto: EPA/BRAZILIAN AIR FORCE/SCANPIX
FUNN: Røykboks sluppet fra letefly markerer funn av vrakrester for omkringliggende skip. Foto: EPA/BRAZILIAN AIR FORCE/SCANPIX
DELER: Utsikten fra letefly over det som nå antas å være havaristedet avdekker vrakdeler i vannet. Foto: REUTERS/BRAZILIAN AIR FORCE/SCANPIX
DELER: Utsikten fra letefly over det som nå antas å være havaristedet avdekker vrakdeler i vannet. Foto: EPA/BRAZILIAN AIR FORCE/SCANPIX
DELER: Utsikten fra letefly over det som nå antas å være havaristedet avdekker vrakdeler i vannet. Foto: REUTERS/BRAZILIAN AIR FORCE/SCANPIX
DELER: Utsikten fra letefly over det som nå antas å være havaristedet avdekker vrakdeler i vannet. Foto: AP/BRAZILIAN AIR FORCE/SCANPIX
LETER: Brasilianske og franske fly, skip og mannskaper har drevet intens leting siden mandag. Foto: AP/BRAZILIAN AIR FORCE/SCANPIX
DELER: Utsikten fra letefly over det som nå antas å være havaristedet avdekker vrakdeler i vannet. Foto: AP/BRAZILIAN AIR FORCE/SCANPIX
LETER: Brasilianske og franske fly, skip og mannskaper har drevet intens leting siden mandag. Foto: REUTERS/BRAZILIAN AIR FORCE/SCANPIX
LETER: Brasilianske og franske fly, skip og mannskaper har drevet intens leting siden mandag. Foto: EPA/BRAZILIAN AIR FORCE/SCANPIX
DELER: Utsikten fra letefly over det som nå antas å være havaristedet avdekker vrakdeler i vannet. Foto: AP/BRAZILIAN AIR FORCE/SCANPIX
FUNN: Røykboks sluppet fra letefly markerer funn av vrakrester for omkringliggende skip. Foto: AFP/BRAZILIAN AIR FORCE/SCANPIX
DELER: Utsikten fra letefly over det som nå antas å være havaristedet avdekker vrakdeler i vannet. Foto: AP/BRAZILIAN AIR FORCE/SCANPIX
DELER: Utsikten fra letefly over det som nå antas å være havaristedet avdekker vrakdeler i vannet. Foto: AP/BRAZILIAN AIR FORCE/SCANPIX
LETER: Brasilianske og franske fly, skip og mannskaper har drevet intens leting siden mandag. Foto: REUTERS/BRAZILIAN AIR FORCE/SCANPIX
LETER: Brasilianske og franske fly, skip og mannskaper har drevet intens leting siden mandag. Foto: REUTERS/BRAZILIAN AIR FORCE/SCANPIX
LETER: Brasilianske og franske fly, skip og mannskaper har drevet intens leting siden mandag. Foto: AFP/BRAZILIAN AIR FORCE/SCANPIX
LETER: Brasilianske og franske fly, skip og mannskaper har drevet intens leting siden mandag. Foto: AP/BRAZILIAN AIR FORCE/SCANPIX
DELER: Utsikten fra letefly over det som nå antas å være havaristedet avdekker vrakdeler i vannet. Foto: AP/BRAZILIAN AIR FORCE/SCANPIX
ENORMT OMRÅDE: Et kart ligger i en av redningsflyene og viser hvilket enormt leteområde letemannskapet har måttet forholde seg til. AFP/ BRAZILIAN AIR FORCE/SCANPIX
DELER: Foto: REUTERS/Brazilian Air Force/SCANPIX
DELER: Foto: REUTERS/Brazilian Air Force/SCANPIX Vis mer