UNNGÅR ULYKKESRAD:
Det er bare de gamle flyene som kommer fra tidligere Braathens som har seterad 13, resten av SAS-flyene mangler denne raden. 
Foto: PONTUS LUNDAHL / NTB scanpix
UNNGÅR ULYKKESRAD: Det er bare de gamle flyene som kommer fra tidligere Braathens som har seterad 13, resten av SAS-flyene mangler denne raden. Foto: PONTUS LUNDAHL / NTB scanpixVis mer

Her finnes ikke tallet 13

Overtroen lever for fullt i 2013.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Forestillingene om ulykkestallet 13 lever i beste velgående når vi nå har gått inn i det trettende året i dette årtusenet. Det unngås på hoteller, fly og av flere engelske fotballspillere.

- I tillegg finnes det byer i England hvor man spesifikt har hoppet over husnummer 13, sier professor ved Institutt for arkeologi og religionsvitenskap på NTNU, Asbjørn Dyrendal, til Dagbladet.

Har du fløyet med SAS, har du kanskje lagt merke til at rad 13 ofte mangler på flyet. Det er nemlig slik at det kun er den delen av flyflåten som kommer fra tidligere Braathens som har seterad 13.

- Et vanskelig tall - Alle de andre flymaskinene våre mangler rad nummer 13, og forklaringen på at denne mangler er rett og slett gammel overtro. Når tallet 13 ikke finnes om bord, trenger heller ingen å  bekymre seg for å havne på rad 13, sier informasjonskonsulent i SAS, Monica Hovland, til Dagbladet.

Dersom du er redd for å havne på rad 13, oppfordrer hun til å sjekke inn på internett eller via mobil.

- Der kan du med SAS velge sete helt kostnadsfritt, sier Hovland, som ikke synes det er problematisk at de lar seg styre av gammel overtro.

- Neida, det er ikke problematisk i det hele tatt. For oss er det bare et tall, men for noen passasjerer er det et vanskelig tall. Lett løst med å ikke bruke tallet 13.

Konkurrenten Norwegian bryr seg ikke om ulykkestallet.

- Norwegians seterad 13 er en helt vanlig rad som på ingen måte skiller seg ut med de andre radene på flyene våre. Vi har ikke erfaringer med at passasjerer opplever engstelse i forbindelse med dette, opplyser kommunikasjonsrådgiver Astrid Mannion i Norwegian til Dagbladet.

Ukjent opprinnelse Ifølge Asbjørn Dyrendal er ulykkestallet 13 først og fremst et vestlig fenomen.

- Vi vet i utgangspunktet ikke hvor eller når dette stammer fra, det er mange ulike kandidater. Den religiøse sammenhengen er den vanligste. Det var jo som kjent 13 personer til bords da Jesus spiste sitt siste måltid, sier religionshistorikeren, og legger til:

- Folk er veldig flinke til å trekke fram årsaker og finne fram til noe som virker plausibelt, uten at dette betyr at det er sant.

Selv om det er et velkjent fenomen at flere hoteller unngår 13. etasje, synes norske hoteller å ha et avslappet forhold til tallet 13. Thon -hotellene har i dag ikke noe bevisst forhold til å ulykkestallet, og på Oslo Plaza finner du både rom og etasje nummer 13.

Choice har sjekket med 100 av sine 170 hoteller. Ingen av disse har et rom nummer 13, men derimot finnes rom nummer 113, 213, 313, et cetera.

- Vi hopper heller ikke over etasje  13. Vi tror nok mer på dyktige ansatte som skaper trygge omgivelser, enn på overtro. Så er det heller ingen som rapporterer om uvanlige hendelser i noen av 13-rommene våre, skriver kommunikasjonsdirektør Christine Viland spøkefullt i en e-post til Dagbladet.

Hos Telenor kan du velge blant en rekke ulike telefonnumre når du oppretter abonnement.

- Det kan godt tenkes at 13-numre er mindre populære, men det vet jeg faktisk ikke, sier informasjonssjef Anders Krokan.

Endret bilskilt-regler Asbjørn Dyrendal tror folk flest tar det med knusende ro at vi nå må forholde oss til tallet 13 hver eneste dag resten av året.

- Folk er overtroiske nok til å være forsiktige på fredag 13., men ikke så mye at de får panikk, sier han.

Den amerikanske psykologiprofessoren Stuart Vyse tror faktisk år 2013 kan bidra til å endre vårt syn på ulykkestallet, fordi vi må forholde oss til tallet hver eneste dag.

Dette har ikke hindret britene fra å endre reglene for å unngå tallet 13 på bilskilt, ettersom de to siste tallene i årstallet tidligere er blitt brukt først på bilskiltene.

Britene fryktet 13-skilter kunne ført til en nedgang i bilsalget, ifølge The Independent.

Her kan det trekkes en paralell til ulykkesfuglen Donald Duck. Hans bil bærer bilskilt med nummeret 313. I Norge er det en tallkombinasjon på fem sifre på bilskiltene, og Statens vegvesen kjenner ikke til at tallet 13 har vært problematisk for noen.

ULYKKESFUGL: Donald Ducks bil bærer skilter med tallet 313. Her fra den offisielle åpningen av Bislett Games i Oslo i 2009. Britene har nå endret regler nettopp for å unngå tallet 13 på bilskiltene.
Foto: Lise Åserud / SCANPIX .
ULYKKESFUGL: Donald Ducks bil bærer skilter med tallet 313. Her fra den offisielle åpningen av Bislett Games i Oslo i 2009. Britene har nå endret regler nettopp for å unngå tallet 13 på bilskiltene. Foto: Lise Åserud / SCANPIX . Vis mer