Her forsvinner flyet for radaren

Det ene øyeblikket ligger Kato Air-flyet i 4900 fots høyde. Fire sekunder seinere forsvinner det fra radarskjermen og blir borte i tre minutter!

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

BODØ (Dagbladet): Flyovervåkingssystemet fungerer ved at en radar sender ut en puls. Når pulsen treffer flyet, svarer en enhet om bord kalt transponder med å rapportere om flyets identitet og høyde. Avstand og retning måles med radaren. Med dette verktøyet vet flygelederne nøyaktig hvor de forskjellige flyene befinner seg til enhver tid - bare høyden ikke blir for lav. Det ble den onsdag morgen. I flere minutter var flyet borte fra skjermene.

Stupte loddrett

-  Dette ønsker jeg ikke å kommentere, sier sjefflygeleder ved Bodø kontrolltårn, Jan Ellingsen, til Dagbladet.

Bildene Dagbladet har fått tilgang til dokumenterer at det var ørsmå marginer mellom liv og død om bord i Dornier-maskinen etter at øksemannen (34) slo til pilotene:

  • Klokka 10.39.19 indikerer overvåkingssystemet at flyet har normal høyde. Det ligger i 4900 fot. Men på et øyeblikk er marerittet et faktum.
  • Klokka 10.39.23 - fire sekunder seinere - registrerer radaren at flyets høyde er null fot! I nærmere 300 knops fart har flyet styrtet mot bakken i spiral. Den storvokste kapreren har skjøvet stikka helt inn, og da pilotene endelig får kontroll over flyet, er de bare sekundet fra å gå i bakken. Flyet er nå så lavt at det ikke blir registrert av radaren! Voldsomme G-krefter river i passasjerene og da pilotene greier å flate ut blir alle om bord vektløse.

    Kaptein-helt Stein Magne Lian (56) stadfester at informasjonen Dagbladet har, er i tråd med opplevelsen han hadde om bord i flyet.

    -  Fra han slo til, gikk det vel en fire - fem sekunder til vi greide å få flyet til å flate ut. Det gikk rett ned, og inne i flyet minnet lyden om et jagerfly. Vi var vel nede i rundt 100 fot - rundt 30 meter da vi fikk rettet det opp. Jeg anslår farten kan ha vært rundt 280 knop. Det var i hvert fall langt over flyets tillatte maksimalhastighet, sier kapteinen.

    Borte i tre minutter


    Ifølge Dagbladets bilder indikerer trafikkovervåkingssystemet i hele tre minutter at flyet ikke lenger er i lufta. Faktum er at det ligger så lavt at radaren ikke greier å fange det opp.

    Det er i dette tidsrommet den blodige kampen på liv og død utspinner seg om bord på flight 609, der passasjerene Trond Frantzen og Odd Eriksen slåss med kapreren. Men:

  • Klokka 10:42:29 dukker Kato Air-flyet opp på skjermene igjen, og systemet rapporterer at flyet har gjenvunnet høyde - det ligger i 1200 fot.

    -  På dette tidspunktet hadde vi som var om bord fått situasjonen under kontroll, sier Lian.

    Et øyeblikk vurderte han å nødlande på et jorde.

  • Klokka 10.48.02 lander Dornier-flyet trygt på Bodø lufthavn.

    -  Jeg fløy unormalt lavt inn og med høy fart. På slutten måtte jeg dra stikka bakover. Jeg måtte steile flyet for å bremse, forteller Stein Magne Lian.

REDDET: Kaptein Stein Magne Lian.
BORTE VEKK: I tre minutter er Kato Air-flyet under radarhøyde.