Helikopterulykka i Alta:

Her fraktes vrakrestene ned

Helikopterturen krevde seks menneskeliv da noe gikk galt i lufta. Tirsdag ble de brannskadde vrakrestene fraktet ned fra fjellsiden.

VRAKRESTENE: Lørdag kveld forrige uke omkom seks personer i en helikopterulykke i Alta. Tirsdag fraktet Havarikommisjonen vrakrestene ned fra fjellet hvor helikopteret styrtet. Foto: Hans Arne Vedlog / Dagbladet
VRAKRESTENE: Lørdag kveld forrige uke omkom seks personer i en helikopterulykke i Alta. Tirsdag fraktet Havarikommisjonen vrakrestene ned fra fjellet hvor helikopteret styrtet. Foto: Hans Arne Vedlog / DagbladetVis mer

ALTA (Dagbladet): - Man merker det i Alta. Det er stille, sa sjefen til en av de omkomne til Dagbladet mandag. Også denne tirsdagen er det stille i sentrum. Sjokket har lagt seg, men hele lokalsamfunnet er sterkt preget av helikoptertragedien.

I forbindelse med Høstsprell-festivalen ble det tilbudt turer med helikopter lørdag forrige uke. I en av helikopterets første turer var Markus (19), Kevin (20), Kine (20), Robin (20) og Benedikte (22) om bord. Alle, også piloten (27), omkom da helikopteret krasjet inn i fjellsiden.

Utfordrende åsted

Totalt åtte ansatte fra Havarikommisjonen og Frankrikes havarikommisjon jobbet på ulykkesstedet. Det har vært et vanskelig åsted å jobbe på, av mange årsaker. Det har blitt betegnet som kompakt og lite, men komplisert å jobbe i.

Helikopteret leverte vrakrester i såkalte «big bags», før det dro tilbake til ulykkesstedet. Kort tid seinere er helikopteret tilbake igjen med en større vrakdel.

Også været har vært en utfordring, med regn store deler av mandagen. Likevel klarte Havarikommisjonen å avslutte arbeidet på stedet ved 18-tida tirsdag kveld.

- Havarikommisjonen har fått et visst bilde av hva som har skjedd. Det er for tidlig å gi noen årsak, sier lensmann Øyvind Lorentzen til Dagbladet.

Tirsdag begynte de arbeidet med å frakte vrakrestene ned fra fjellet. Det var forventet at arbeidet skulle starte i 12-tiden, men arbeidet ble det forsinket.

- Det vil bli cirka fem turer for å få ned alt, opplyste politiets innsatsleder før arbeidet startet.

HALEN: Halen var forbrent innerst ved rota. Foto: Hans Arne Vedlog / Dagbladet
HALEN: Halen var forbrent innerst ved rota. Foto: Hans Arne Vedlog / Dagbladet Vis mer

Fraktes til Kjeller

Først klokka 14.30 kom helikopteret med den første vrakdelen fra helikopteret - halen på helikopteret.

Helikopteret slapp ned den første vrakdelen på golfbanen bortenfor fjellet. Her ble vrakdelene flyttet over i en lastebil. Helikopteret fløy tre runder og leverte fra seg tre vrakdeler, før det ble en pause i arbeidet.

I tillegg til politi, havarikommisjonen og presse, møtte det opp en liten samling lokale som fulgte med på operasjonen.

- Vraket fraktes ned til Kjeller i dag. Da er Havarikommisjonen ferdig med sine undersøkelser, så vil politiet gjøre en jobb med rydde og gå over, slik at det kan frigjøres i løpet i morgendagen, sier lensmann Lorentzen.

Runar Mathiesen, undersøkelsesleder ved Havarikommisjonen, er blant dem som tar imot vrakdelene på bakken. Han forteller til Dagbladet at ulykkesstedet ligger i en relativt bratt skråning.

- Det vi har konsentrert oss om i dag er å få fraktet de store komponentene fra havaristedet og ned hit slik at de kan fraktes videre til vår base på Kjeller i Lillestrøm for videre undersøkelser, sier Mathiesen.

KJELLER: Vrakdelene ble plassert inn i en lastebil. Delene skal fraktes videre til Kjeller. Foto: Hans Arne Vedlog / Dagbladet
KJELLER: Vrakdelene ble plassert inn i en lastebil. Delene skal fraktes videre til Kjeller. Foto: Hans Arne Vedlog / Dagbladet Vis mer

Forbrente vrakdeler

Mens de venter på at arbeidet skal gjenopptas, forteller Mathiesen at de har fraktet ned helikopterets motor og hovedgirboks med mast og rotorhode som én enhet.

- Også har vi fått fraktet ned halepartiet med halerotorgirboks og halerotor.

Det er ventet at alle vrakdelene skal bli fraktet ned i løpet av dagen. Det som gjenstår er en del mindre enheter som kommer til å bli fraktet ned i det som kalles «big bags», forteller han.

- I tillegg gjenstår det å få ned restene av hovedrotorbladene og understellet på helikopteret.

Mathiesen forteller at vrakdelene som skal bli fraktet ned er «så godt som forbrente».

- Det som har unnsluppet brannen er først og fremst halepartiet, sier han.

HAVARIKOMMISJONEN: Undersøkelsesleder og havariinspektør Runar Mathiesen. Foto: Hans Arne Vedlog / Dagbladet
HAVARIKOMMISJONEN: Undersøkelsesleder og havariinspektør Runar Mathiesen. Foto: Hans Arne Vedlog / Dagbladet Vis mer

Snapchat-videoer

Politiet har også en rekke elektroniske spor å gå etter. Politiet har blant annet mottatt Snapchat-videoer fra innsida av helikopteret, i tillegg til at de sitter på et bilde tatt halvannet minutt før styrten.

- Politiet ser at bildene stammer fra ulike deler av flygingen, og bildene viser hvor langt ut i turen man er, sier lensmann Lorentzen.

Men tirsdag formiddag hadde politiet fortsatt ikke funnet bilder eller video av selve ulykken.

Havarikommisjonen har hentet inn data fra såkalt flight following fra helikopterselskapet. Dette gir GPS-oversikt over helikopterets rute før styrten. Men politiet vil ikke gå ut med ruta denne per nå, fordi de ikke ønsker å påvirke vitner.

- Det kan fremdeles være noen som ikke har tatt kontakt, sier Lorentzen.

Sivilforsvaret har bistått i et søk i området rundt havaristedet for å avklare om noe av helikopteret har falt av før ulykken. Det har ikke blitt gjort noen funn i forbindelse med dette søket.

Helitrans etterforskes

Parallelt med etterforskningen har Troms og Finnmark statsadvokatembeter beordret at det skal gjennomføres en etterforskning av helikopterselskapet Helitrans, som er eier av helikopteret som styrtet lørdag.

- Det som måtte bli en del av etterforskningen, det tar vi imot. Det myndighetene velger å gjøre, det må de gjøre. Dette stiller hele Helitrans seg helt åpne for, sier daglig leder i Helitrans, Richard Simonsen, til Dagbladet.

Beskjeden fra statsadvokaten kom bare timer etter ulykken. Politiet i Finnmark har fått ordre om å etterforske blant annet luftfartstillatelsene, eventuelle begrensninger, sertifikater og teknisk tilstand hos selskapet. Det understrekes at de ikke mistenker at Helitrans har gjort noe galt.

Den daglige lederen beskriver piloten som omkom i ulykka som en rolig, fin og hyggelig kar.

- Han var kjent for nøyaktighet og presisjon, en som skulle gjøre ting grundig, sier Simonsen.

Den andre piloten som jobbet under festivalen, og som sto på bakken da helikopteret styrtet, er sykemeldt.

- Han har det ikke greit, sier den daglige lederen.