Her fylles et norsk F-16-fly med bensin for å krige mot al-Qaida

BISJKEK (Dagbladet): Millioner av norske skattekroner går gjennom utgifter til flybensin og landingsavgifter rett i lomma på svigersønnen til Kirgisistans president. Svigersønnen har økonomisk kontroll over Manas-flybasen, der norske F-16 jagerfly nå opererer fra.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Sammen med seks andre nasjoner på Manas-flybasen støtter Norge USAs krig mot det som er igjen av styrker fra al-Qaida og Taliban i Afghanistan. Samtidig er de krigførende nasjonene med på å understøtte et gjennomkorrupt kirgisisk regime.

- Vi er klar over at det er korrupsjon her, men vi legger vekt på et godt forhold til myndighetene i Kirgisistan. Vi er her som kirgisernes allierte, sier sjefen for den norske kontingenten ved Manas-flybasen, oberst Erik Gulseth til Dagbladet.

Innrømmer salg

Adil Toigonbajev er opprinnelig fra Kasakhstan, men ble kirgiser god som noen da han giftet seg med sin Bermet, den eldste datteren til Askar Akajev, Kirgisistans president.

Forretningsmannen Toigonbajev handlet med bensin i Kasakhstan, men virksomheten som forretningsmann tok virkelig av da han havnet i Kirgisistans presidentfamilie.

Med opprettelsen av USAs base mot terror på Manas-flyplassen på slutten av fjoråret, var den økonomiske lykken fullkommen for Toigonbajev.

To forskjellige selskaper selger flybensin til USA og de andre nasjonene på Manas-flybasen. Adil Toigonbajev skal kontrollere begge selskapene.

President Akajev innrømmer overfor den britiske avisa The Financial Times at svigersønnen selger flybensin til Manas-basen, men hevder at det ikke dreier seg om noe monopol.

Ifølge The Financial Times brukte den USA-ledede koalisjonen mot terror på Manas-basen nesten 100 millioner kroner på flybensin fra desember i fjor til juli i år.

Lutfattig

Toigonbajev selger ikke bensinen til overpris. Det folk reagerer mest på, er at han sikrer seg sine inntekter som medlem av presidentens familiedynasti i dette lutfattige landet.

Ifølge kilder ved Manas-flybasen er Adil Toigonbajev også direktør for selskapet Manas International Airport som har sine inntekter både fra den sivile og militære flytrafikken i området, blant annet gjennom landingsavgifter.

Da et norsk Hercules transportfly var stasjonert på Manas-flyplassen fra april til september i år, måtte det norske Forsvaret betale 150000 kroner i måneden i slike avgifter.

Familiedynasti

Ifølge kirgisiske opposisjonskilder styres hele landet som et familiedynasti. Minst 70 prosent av landets innbyggere lever i fattigdom. En tredel av Kirgisistans brutto nasjonalprodukt skal stamme fra inntektene fra Manas-basen.

Likevel sank bruttonasjonalproduktet i løpet av årets seks første måneder.

Kirgisiske opposisjonelle sier til den amerikanske avisa The Washington Post at Toigonbajev og hans medspillere kontrollerer tv- og trykkerivirksomhet, vodkasalg, sementhandel og det største sukkerraffineriet i Kirgisistan. Akajevs kone Mayram skal ha kontrollen over basarmarkedet Osh i hovedstaden Bisjkek.

- De eneste bedriftene som tjener penger her i landet, er de som har forbindelser til regjeringen og president Akajevs familie, sier den framstående journalisten Alexander Kim til The Washington Post. Regimekritikeren Kim ble for ei tid tilbake tvunget ut av Kirgisistans mest populære avis Vecherny Bisjkek.

- Vi er i Kirgisistan for å utføre et oppdrag vi er pålagt av norske myndigheter. Vi driver heller ikke en virksomhet vi tjener penger på, sier oberst Erik Gulseth.

Den norske obersten Morten Klever, som er nestkommanderende for hele den internasjonale operasjonen på Manas-flybasen, har følgende kommentar til den for oss nordmenn noe tvilsomme kirgisiske forretningsvirksomheten:

Kulturforskjeller

- Dette dreier seg om to vidt forskjellige kulturer. For et par år siden ville vi aldri ha trodd at vi skulle befinne oss på en base i det tidligere Sovjetunionen. Kirgisistan ble et eget land for 11 år siden. Man endrer ikke en kultur over natta, sier Klever, som tror det vil gå tre generasjoner før det sentralasiatiske landet blir et demokrati etter vestlig mønster.

Driver ikke politikk

På spørsmålet om det er galt å akseptere systemet ved Manas-flyplassen, svarer Klever:

- Hva kan jeg gjøre med det fra mitt ståsted? Vi er sendt hit for å gjennomføre luftoperasjoner, ikke for å drive politikk. Hvis norske politikere mener at dette ikke er akseptabelt, er det de som må si ifra.

FULL TANK: En amerikansk soldat fyller bensin - kjøpt av presidentens svigersønn Adil Toigonbajev - på et norsk F-16-fly på Manasbasen i Kirgisistan. Seks norske F-16-fly deltar i operasjonene mot al-Qaida.
SJEF: - Vi er her som kirgisernes allierte, sier sjefen for den norske kontingenten ved Manas-flybasen, oberst Erik Gulseth.
RIKE: Ekteparet Adil Toigonbajev og Bermet er rike. Folket i Kirgisistan er lutfattig.