Her går seks milliarder opp i røyk

Pilotene i B-2-flyet reddet seg ut i siste liten. Se video.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

(Dagbladet.no): 23. februar i år krasjet før første gang et fly av typen B-2, et bombefly til en verdi av seks milliarder kroner.

• Mannskap: 2 personer

• Lengde: 21 meter

• Vingespenn: 52,4 meter

• Høyde: 5,2 meter

• Vingeflate: 460 kvadratmeter

• Vekt uten last: 71,7 tonn

• Maksvekt: 171 tonn

• Maksfart: 760 km/t

• Rekkevidde: 10 400 kilometer

Kilde: WIKIPEDIA

Ulykke er den aller første for flytypen, som har vært i drift i 15 år, og skjedde ved en flybase på den USA-kontrollerte stillehavsøya Guam. 

Den flaggermuslignende «flygende vingen» hadde såvidt rukket å ta av fra rullebanen før den gikk rett i bakken. Superflyet som styrtet hadde ifølge luftforsvaret ikke skarpe bomber ombord, og traff til alt hell ingen bygningene i området

Amerikansk luftforsvar har offentliggjort en rapport om ulykken. Her kommer det fram at ulykken skyldtes feil i flyets datasystem, noe som førte til flyet beregnet feil hastighet og feil vinkel da det skulle ta av fra bakken.

De to pilotene ombord klarte å ta i bruk katapultsetene i cockpiten og reddet livet ved å skyte seg ut i fallskjerm. En av dem måtte behandles på sykehus, den andre fikk kun lettere saker.

Amerikansk luftforsvar er de enste som har B-2, som ble utviklet i heftig hemmelighetskremmeri på 1980-tallet. Flyene ble første gang brukt i bombeoperasjoner under NATOs massive luftangrep Kosovo-krigen i 1999. Senere har den vært sentral i både Afghanistan i 2001 og under USAs invasjon av Irak to år senere.

B-2 Spirit er utstyrt med stealth-teknologi som forhindrer eller begrenser mulighetene for at det spesielle flyet blir oppdaget på radar. Samtidig har det unike aerodynamiske egenskaper. Dette gjør det mulig å operere i luftrom som ellers ville vært fullstendig beskyttet av radar og antiluftskyts, og flyene har en rekkevidde på over 10 000 kilometer uten å fylle drivstoff.

Her går seks milliarder opp i røyk

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer