Her går Sophie (4) amok med lastebil

- Underholdende, men kan ikke måle seg mot «The Epic Split».

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Etter den prisbelønte «The Epic Split» med kamsport- og filmlegenden Jean-Claude Van Damme, har svenske Volvo nå lansert en ny reklame for sine lastebiler.

Denne gangen for anleggsbilen FMX.

Styrt av fireåring I «The Epic Split» går Damme ned i spagaten mellom to lastebiler. Filmserien eksploderte på nettet høsten 2013, og med 81 millioner visninger ble det den mest sette reklamefilmen på YouTube det året.

I bilprodusentens nye reklamefilm «Look who's driving» er det en fire år gammel jente som har overtatt hovedrollen.

Konseptet i videoen er at Sophie tar over rattet på en 18 tonn tung FMX 8x6 med 540 hestekrefter via fjernkontroll og skal styre den gjennom en hinderløype på et anleggsområde.

Krasj og velt «Look who's driving» er produsert av det svenske byrået Forsman & Bodenfors. Byrået står bak alle de syv filmene i Volvos Live-Test serie. Tanken er å viser hvor robust Volvos tøffeste lastebil er.

På veien både velter og krasjer Sophie anleggsbilen.

- For å vise hva lastebilen er god for, ville vi gi den en real utfordring. Ingen testsjåfører er like dumdristig som en uforutsigbar fireåring, sier Ricard Fritz, viseadministrerende direktør for Volvo Trucks.

- Mangler wow-faktor Volvo har gjort sport i såkalt «viral markedsføring», der man får vanlige folk, bloggere - og media - til å gjøre jobben med å spre reklamen gratis, fordi innholdet er godt i seg selv.

Alexsander Sivertsen er førsteamanuensis ved Markedshøyskolen. Han mener reklamen er underholdende, men at den ikke kan måle seg mot «The Epic Split».

- Den mangler wow-faktoren. Van Damme i spagat mellom to trailere er fortsatt svært imponerende. I tillegg er det sannsynlig at Van Damme appellerer mer til Volvos målgruppe enn fire år gamle Sophie. Reklamen får derfor ikke like stor drahjelp av hovedkarakteren. Sannsynligheten for at denne reklamen blir en viral hit er derfor mindre, sier Sivertsen til Dagbladet.

Kjennetegn for en vellykket reklame - Reklamene sørger i hvert fall for at Volvo blir et av merkene man vurderer. Akkurat hvilken effekt man opplever på salg er vanskelig å estimere.

Sivertsen oppsummerer en vellykket reklame på følgende måte:

- En god reklame fanger oppmerksomheten til målgruppen og evner å bruke denne oppmerksomheten til å lære målgruppen et eller annet om merket som fører til økt salg. En god reklame begeistret også målgruppen slik at de videreformidler budskapet til andre som ikke har sett reklamen.

- UNDERHOLDENDE, MEN: Førsteamanuensis ved Markedshøyskolen, Alexsander Sivertsen, mener Sophie ikke passer Volvo like godt som Van Damme. Foto: Markedshøyskolen Vis mer