BERGEN: Videoklipp fra transportfirma viser flere tilfeller der uoppmerksomme fotgjengere blir truffet av Bybanen i Bergen.Video: Keolis Vis mer Vis mer

Her havner personen nesten under Bybanen

Videoklipp fra transportfirma viser flere tilfeller der det kunne ha gått skikkelig galt.

- Når jeg ser disse klippene er jeg glad ingen ble alvorlig skadd. Jeg setter stor pris på vognførernes reaksjonsevne og håndtering av hendelsen, sier René Molijn sikkerhetssjef i Keolis, til Dagbladet.

Transportselskapet Keolis opererer Bybanen i Bergen. Overvåkningsbilder fra firmaet viser flere situasjoner der det er rett før det går helt galt for lite observante fotgjengere og syklister.

Saken ble først omtalt i Bergens Tidende.

Klippene viser blant annet at en tenåring, som prøver å krysse sporet til Bybanen blir truffet. Vedkommende kommer unna hendelsen med lettere skader. En annen person på sykkel krysser sporet i det Bybanen kommer. Bybanen foretar en nødbrems for å unngå sammenstøt, men syklisten sykler videre som om ingenting har hendt.

En annen person krysser banen på rødt lys, men snur og løper tilbake igjen rett før Bybanen krysser overgangen. Alle som vises på overvåkningsbildene kommer unna hendelsene. Noen av dem har bare fått lettere skader.

Forberedt på mulige faresituasjoner

- Vi bruker klippene til opplæring av vognførere i Keolis. De får trening i å lese trafikkbildet og oppdage mulige faresituasjoner. De fleste farlige situasjoner oppstår når folk er opptatt med mobilen eller er generelt distrahert av trafikken, sier Molijn.

I 2018 kjørte Bybanen godt over 2.000.000 kilometer.

- Vi var bare involvert i 5 trafikkuhell med fotgjengere. Disse tallene er blant de laveste i verden, men vi jobber kontinuerlig med å få ned antall ulykker, sier han.

- Mange nestenulykker

Også i Oslo er det et problem at folk er uoppmerksomme i trafikken.

- Det er mange nestenulykker, spesielt når det gjelder trikk. Der er det dessverre nesten altfor mange, sier kommunikasjonssjef i Sporveien Cato Asperud til Dagbladet.

Han forteller at veldig mange eksempelvis blir lite oppmerksomme i trafikken når de går med musikk på ørene.

- Trikkeførerne har gjennom årenes løp utviklet en ekstra sans når det gjelder å se trafikkbildet og folks gangmønster, sier Asperud.

Han forteller også at folk ofte er dårlige til å forholde seg til bommene ved T-baneoverganger.

Utsatte barnehagebarn for fare

- Det grelleste eksemplet jeg noen gang har sett var en barnehage på tur ved en stasjon på Holmenkollbanen for rundt fire år siden. Bommen hadde gått ned, men de voksne åpnet bommen og loset barna over linja for å rekke en annen T-bane, sier Asperud.

Han understreker at det er en grunn til at bommene ved T-banen går ned.

- Bommene er konstruert slik at det ytterste leddet er bevegelig. Årsaken til det er at man skal kunne komme seg ut hvis man har vært uheldig og havnet innenfor, men det er eksempler på at folk går gjennom den selv om den er nede. Det er sånne ting som skaper nestenulykker og i noen tilfeller ulykker. Det kan også komme ekstratog eller arbeidsvogner og det blir ikke varslet i Ruter-appen, sier han.