STORT ØYEBLIKK: - Det var veldig spesielt, for det finnes ikke bevarte eksemplarer noe sted i verden som vi kjenner til, sier Egil Endresen i Venneforeningen til Flyhistorisk museum om flyhevingen i går. Foto: Gunn White.
STORT ØYEBLIKK: - Det var veldig spesielt, for det finnes ikke bevarte eksemplarer noe sted i verden som vi kjenner til, sier Egil Endresen i Venneforeningen til Flyhistorisk museum om flyhevingen i går. Foto: Gunn White.Vis mer

Her heves et unikt bombefly etter 70 år på sjøbunnen

Skal ikke finnes bevarte eksemplarer noe annet sted i verden.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Foran flere hundre skuelystne ble dette Heinkel He-115B/C-flyet i går løftet opp fra Hafrsfjorden - etter nesten 70 år på 46 meters dyp.
For leder Egil Endresen i Venneforeningen til Flyhistorisk museum på Sola var det et stort øyeblikk.

Unikt - Det var veldig spesielt, for det finnes ikke bevarte eksemplarer noe sted i verden som vi kjenner til. Så det er unikt i verdenssammenheng, sier Endresen til Dagbladet.

Han sier at det ble produsert et sted mellom 300 og 500 eksemplarer av denne typen sjøfly.
De kunne brukes som rekogonoserings-, bombe- eller torpedofly.

Da det gikk galt med det flyet som Endresen og hans medhjelpere nå har hentet opp, bar det med seg to bomber på til sammen 500 kilo. Disse bombene ble raskt fjernet av marinen, da Sjøkartverket i 2005 gjenoppdaget flyet på sjøbunnen ikke langt unna Flyhistorisk museum.

Opp-ned Slik beskriver Egil Endresen det som skjedde den skjebnesvangre kvelden 28. desember 1942, da flyet gikk ned:

- Den 28. desember hadde flyet vært på tokt, trolig for å eskortere en tysk konvoi langs Jæren. På kvelden kom det tilbake for å lande, og landet med vinden i stedet for mot vinden slik det skulle, og en av flottørene ble slått av, forteller Endresen.

SJELDENT: Ifølge Venneforeningen til Flyhistorisk museum ble det produsert mellom 300 og 500 fly av typen Heinkel 115. Foto: Gunn White. Vis mer

Han sier at tyskerne greide å redde unna begge flottørene og den ene motoren. 
Så gikk flyet til bunns.

- Det landet opp-ned på bunnen, og det ligger fortsatt opp-ned der det ligger nå, rett utenfor museet, i vannkanten, sier Endresen.

Lekter og kran Egil Endresen og Venneforeningen til Flyhistorisk museum begynte å diskutere idéen om å heve flyet for ett og et halvt år siden.
- Den endelige beslutningen tok vi i fjor høst, forteller han.

I går ble flyet til slutt tatt opp av sjøen med ei kran, etter en operasjon som begynte torsdag. Dykkere festet først vaiere til flyet, og flyet ble deretter vinsjet opp til en lekter.

Lørdag morgen ble lekteren slept innover mot Flyhistorisk museum på Sola.

Verdifull hjelp Takket være hjelpsomme sponsorer som har stilt opp med varer og tjenester, har kostnaden med hevingen ifølge Endresen endt på bare 250.000 kroner.

TUNGT LØFT: På grunn av tykke lag med mudder, veide flyet rundt ni tonn under hevingen i går. Foto: Gunn White. Vis mer

Nå gjenstår det å ta flyet fra hverandre, restaurere det - og vise det fram.