KLARGJØR BILENE: Jonas og Marius forbereder lastebilen ved å legge en tjukk matte på lasteplanet.
Lastebilen skal brukes til å frakte kistene med de drepte soldatene til flyet som skal gå til Norge, Noe
som sannsynligvis skjer i morgen ettermiddag eller torsdag morgen.
KLARGJØR BILENE: Jonas og Marius forbereder lastebilen ved å legge en tjukk matte på lasteplanet. Lastebilen skal brukes til å frakte kistene med de drepte soldatene til flyet som skal gå til Norge, Noe som sannsynligvis skjer i morgen ettermiddag eller torsdag morgen.Vis mer

Her jobber Jonas og Marius med lastebilen som skal gi de døde en verdig hjemreise

- Det er et annerledes oppdrag, men viktig.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

|||MAZAR-E-SHARIF (Dagbladet): I den norske ISAF-leiren vasker og lakkerer soldatene bilen som skal frakte kistene med de drepte norske soldatene.

Jonas (21) og Tor (31) fester et tykt pledd på lasteplanet. Vanligvis kjører de konvoier langs de IED-sprengte veiene til den norske leiren i Meymaneh.

Bilene de nå gjør i stand skal brukes til noe helt annet - å frakte kistene med de fire drepte norske soldatene.

En verdig hjemreise - Det føles annerledes, men det er også fint å få være delaktig i at de får den mest verdige reisen hjem, sier Tor.

Under en seremoni med forsvarsminister Grete Faremo - som landet i Afghanistan i natt - skal de fire drepte soldatene hentes med fly fra den norske ISAF-leiren i Meymaneh til flyplassen i Mazar-e-Sharif. Derfra skal kistene fraktes på lastebil til flyet som skal ta dem med hjem til Norge.

Seint i går ettermiddag ble lastebilen klargjort for soldatenes siste bilreise i Afghanistan. Jonas, Tor, Daniel og Fredrik vasket den, lakket over flekker og kledde lasteplanet med en svart matte som kistene skal stå på. Femti meter bortenfor vaiet det norske flagget på halv stang, som en påminnelse om hvor skjørt livet er i Afghanistan og hvor viktig det er å ta vare på hverandre.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Det er et annerledes oppdrag, men veldig viktig. Vi er glade for å ta del i prosessen med å frakte dem verdig hjem til Norge, sier Tor, som er sjåfør på en Pasi 203 som vanligvis følger lastebilkonvoiene som kjører rekvisita mellom leiren i Mazar-e- Sharif og den norske ISAF-leiren i Meymaneh.

Økende antall veibomber Gjennom jobben har Tor tidligere møtt en av de fire soldatene som søndag mistet livet av en sprengladning plassert langs veien i problemdistriktet Almar.

- Det er klart at det føles forferdelig at dette skulle skje. For de berørte og for deres familier. Det får oss til å tenke på oppdraget vårt og den risikoen det innebærer. Vårt oppdrag fortsetter jo til tross for det som har skjedd, sier han.

Mens Tor, Daniel, Fredrik og Jonas rengjør våpnene sine til bilene, forteller de at hver gang de frakter rekvisita til leiren i Meymaneh tenker på at det kan ligge en IED ment for dem plassert langs veien. Langs veiene passerer de flere kratre som er forårsaket av tidligere IED-er.

VANSKELIG, MEN VIKTIG: Det er en annerledes jobb de norske soldatene gjør nå.
VANSKELIG, MEN VIKTIG: Det er en annerledes jobb de norske soldatene gjør nå. Vis mer

Antallet IED-angrep har økt med 94 prosent de siste månedene i forhold til samme periode i fjor, ifølge en fersk rapport fra FN.

Det gjør det uunngåelig at tankene kommer smygende.

Tenker på familiene - Jeg har alltid i bakhodet at dette kan være den siste reisen vi gjør, sier Fredrik, som har oppdrag som vognfører i Afghanistan.

Oberstløytnant Lars Lervik er klar over at soldatene frykter veibombene som nå har tatt livet til de fire norske soldatene.

- Dette er en utvikling vi kunne ane oss for flere år siden. Det er opprørernes eneste måte å slåss på, sier han.

For å forsøke å unngå store ulykker eller IED-angrep slår de av nettverkskontakt mellom bilene for å unngå å fjernutløse dem, samt at de søker i bestemte områder.

- Dessverre finner vi åpenbart ikke alle, sier Lervik.

Fredrik og de andre frykter mest for hva det innebærer for familiene hjemme.

- Vi vet at en slik telefonsamtale forandrer alt for de som er hjemme, så mine tanker går til de falne soldatenes familier hjemme i Norge nå, sier Fredrik.

Angrer ikke Et problem når de gir seg ut på oppdrag i Afghanistan er at kjøretøyene ikke er kraftig nok pansret.

LANG VEI HJEM: Bårene skal blant annet fraktes på disse lastebilene.
LANG VEI HJEM: Bårene skal blant annet fraktes på disse lastebilene. Vis mer

- Forsvaret kjøper vanligvis sivile lastebiler som pansres i ettertid, så man er veldig ubeskyttet i kjøretøyet. Det er på vei nye, men det tar tid og jeg skulle ønske vi hadde dem nå, sier Tor.

Til tross for at Tor, Jonas, Daniel og Fredrik har mistet fire kamerater, og stadig lever med skrekken for at neste oppdrag kan være det siste, angrer de ikke på at de er i Afghanistan.

- Nei, det er fantastisk å få være en brikke i den store jobben om å skape fred her og få andre mennesker til å føle seg trygge fordi vi er her, sier Tor.

ANGRER IKKE: De norske soldatene er glad for at de kan fortsette arbeidet i Afghanistan.
ANGRER IKKE: De norske soldatene er glad for at de kan fortsette arbeidet i Afghanistan. Vis mer