DELVIS STENGT: I morgen kan det bli helt stillestående kø her, om ingen dropper bilen på vei til jobb. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix
DELVIS STENGT: I morgen kan det bli helt stillestående kø her, om ingen dropper bilen på vei til jobb. Foto: Heiko Junge / NTB scanpixVis mer

Her kan det bli rushtid hele døgnet fram til sommeren 2017

Arbeider i Brynstunnelen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): For en uke siden ble arbeidet med rehabiliteringen av Brynstunnelen påbegynt, og tunnelen ble delvis stengt.

Siden det har vært vinterferie i Oslo den siste uken, er det mandag morgen som blir den første testen på hva slags trafikkbilde man kan vente seg i området frem til arbeidet er ferdigstilt sommeren 2017.

Kø hele døgnet
For at det ikke skal bli fullstendig kork på veien må cirka 3000 biler bort hver time i rustiden.

- Hvis det ikke skjer så vil morrarushet og ettermiddagsrushet møtes til slutt, sier Hilde Ulvik, prosjektleder i Statens vegvesen, til Dagbladet.

Det kan med andre ord bli rush hele døgnet på ring 3, om ingen er villig til å parkere bilen.

Hun oppfordrer bilister som til vanlig bruker Brynstunnelen, og som har mulighet for å bruke kollektivtrafikk, til å parkere bilen.

- Full stopp
Problemet med Brynstunnelen er at den ligger så tett på de andre store kryssene i Oslo, som for eksempel Sinsenkrysset. Dermed vil full stopp i Brynstunnelen fort ha store konsekvenser for trafikken også på andre veier.

- Da kan du få full stopp i alle kryssene, og da låser du de andre innfartsårene også, sier Ulvik.

Men dersom de lykkes i å redusere trafikken med 3000 biler i timen i rushet, så vil trafikken flyte som den gjorde for to uker siden.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Da hadde vi kø mellom sju og halv ti og mellom to og fem. Ikke stillestående kø, men en saktegående kø, sier Ulvik.

Innfartsparkering
Det er også etablert fire nye innfartsparkeringer nord og sør for Oslo. På Tusenfryd, Vinterbro senter, ved Plantasjen på Hvam og på Olavsgaard kan alle som har gyldig Ruter-billett parkere gratis.

Parkeringene er et midlertidig tilbud mens tunnelen er stengt.

Brynstunnelen er Oslos eldste, med sine 46 år. I løpet av det kommende året skal hele bunnen i tunnelen, med betong og det hele, graves opp og alt skal legges på nytt.

- Så har vi noen ekstra utfordringer. Over den ene tunnelportalen så går lokalveien og over den andre tunnelportalen går t-banen. Så vi må ta litt ekstra hensyn når vi sprenger og gjør annet tungt arbeid, sånn at vi ikke ødelegger noe annet, sier Ulvik.