Her kjører Dagbladet «i fylla»

Vi prøvde briller med samme effekt som promille. Se videoen om hvordan det gikk!

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): - Oj, der kom det visst en bil!

Jeg slenger bilen til høyre, men klarer ikke å unngå å sneie den andre bilen før jeg sklir ut av veien på stive hjul.

- Der havnet du i skauen, bemerker forsetepassasjerene, kommunikasjonsrådgiver Jan Ivar Engebretsen fra NAF, tørt.

Det er han som har lånt oss «promillebrillene» jeg har på meg, og latt oss prøvekjøre på NAF-banen på Fet på Romerike.

Derfor er bilen jeg traff heller ikke ekte, men en av mange lette markeringsfigurer som henger rundt på banen.

Fra svak til sterk promille Brillene vi har på, er laget i USA, og sløver sansene tilsvarende det en rus gjør.

Poenget er å gjøre brukerne bevisste på hvordan rusmidler påvirker kjøringen.

Derfor kommer de også i ulike styrkegrader. fra «dagen-derpå» (opp til 0,6 promille), via «noen kjappe pils» (0,7 til 1 promille) til «grundig påseila»(1,7 til 2).

Av hensyn til fotografens bil, velger jeg bort de verste brillene, og starter med de svakeste.

Vikeplikt? Først synes jeg egentlig det går ganske bra. Jeg sklir ikke ut i de glatte svingene, og stopper når jeg skal. Men noe har likevel skjedd:

- Der overså du en vei fra høyre, sier NAF-Engebretsen fra forsetet.

I bunnen av en bakke dukker det plutselig opp to «mennesker» foran meg, og en «bil» bak dem igjen. Men jeg ser dem i tide, og får vrengt bilen rundt. Fornøyd snur jeg meg mot Engebretsen:

- Men du kjører ganske sakte også, da, bemerker han.

- Jeg ser at du også konkurrerer mot deg selv om å være en flink sjåfør. Men hadde du hatt ekte promille, ville du gitt mer blaffen, sier han, og rekker meg de middels sterke brillene.

Mye verre Det forandrer situasjonen - mye. Veikantene kommer nærmere, selv om jeg kjører enda saktere for å holde meg på veien.

Nå klarer jeg ikke den første prøven like bra, og sneier borti en møtende «bil», nesten uten å ense det.

Engebretsen kommanderer meg inn på en enda smalere vei, og det er der jeg krasjer skikkelig med den andre «bilen».

Etter det gir jeg opp. Enda jeg bare kjørte i 32 km/t inn i svingene, er jeg nå blitt så kvalm av eksperimentet at jeg ber om å få slippe mer.

God læring Det er vanskelig å forstå hvordan folk kan orke å kjøre i en slik tilstand - og da er vel hensikten med brillene oppnådd?

- Vi bruker dem mye når vi i NAF møter ungdom. De får en skikkelig aha-opplevelse når de f.eks. prøver å følge en rett linje på gulvet eller sette seg på en stol med promillebrillene på.

Også Kriminalomsorgen har tatt i bruk brillene i sitt forebyggende arbeid, forteller han:

- De rapporterer at brillene har god virkning på folk som er tatt for promillekjøring. I edru tilstand kan de oppleve hvordan tilstanden deres egentlig har vært, og den erfaringen er effektiv læring, sier kommunikasjonsrådgiver Jan Ivar Engebretsen i NAF.

Ganske så ustø:  Kommunikasjonsrådgiver Jan Ivar Engebretsen i NAF utstyrte Dagbladets reporter med briller som gir samme ruseffekt på kjøringen som promille. Foto: Jacques Hvistendahl
Ganske så ustø: Kommunikasjonsrådgiver Jan Ivar Engebretsen i NAF utstyrte Dagbladets reporter med briller som gir samme ruseffekt på kjøringen som promille. Foto: Jacques Hvistendahl Vis mer