Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Her lades elbussen av et dieselaggregat: - Trodde ikke mine egne øyne

Helt tilfeldig la Ken Svenning merke til hvordan elbussen fra Ruter ble ladet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Da Ken Svenning gikk en kveldstur i går kveld, la han merke til en buss og et dieselaggregat som sto ved Skedsmohallen ved Lillestrøm.

I en video som han la ut på Facebook, kan man se at dieselaggregatet, som durer og går, var koblet til en elbuss fra Ruter. I kommentarfeltet på innlegget skrev Svenning i går:

- Jeg er på ingen måte miljøfrik men her trodde jeg ikke mine egne øyne, at Miljøbyen Oslo lar noen lade opp bussene på dieselaggregat.

- Tok helt av

- Jeg gikk bort for å se om dette virkelig kunne være mulig, sier Svenning til Dagbladet.

Han reagerte på at elbussen ble ladet med et dieselaggregat - og han var ikke den eneste. Videoen har på 12 timer hatt nesten 150 000 visninger. Den har også blitt delt på Facebook over 3000 ganger.

- Det er mange som har sett det og delt. Det tok helt av, jeg hadde ikke tenkt at det skulle skje, sier han.

Utlånt for opplæring

Cathrine Myhren, pressevakt i Ruter, forteller til Dagbladet at hun har sett videoen.

- Vi forstår at videoen skaper reaksjoner, men det er viktig å presisere at elbussene som er allerede er i drift og kjører i ordinær rute med kunder lades med strøm fra Hafslunds nett.

Bussen på videoen er ikke en buss i drift. Den er utlånt til bruk til opplæring av sjåfører, med tanke på framtidig drift.

- Ruter skal få 70 elbusser i drift i Oslo og 39 elbusser på Romerike i løpet av sommeren. I den forbindelse bygges også bussgarasjene om, slik at bussene kan lades der. Denne strømmen kommer fra Hafslund, og vil ha minimale utslipp.

- Midlertidig

I 2028 er målet at all kollektivtransport skal være utslippsfri, og det inkluderer alle bussene.

- Vi er nå i en klargjøringsfase av anleggene, og bussene testes og sjåførene får opplæring i hvordan elbussen fungerer. Der hvor opplæring på elbuss må skje samtidig med klargjøring av strømtilførsel på bussanlegg kan det være at operatøren unntaksvis må bruke aggregat i en kort periode.

- Dette er heldigvis rent midlertidig. Vi ser fram til å få elbussene i drift, med strøm fra strømnettet om kort tid, avslutter hun.

Lyst til å diskutere?

Besøk Dagbladet debatt!