Her lander flyet på elva i New York

Nå dykkes det etter motorer. Se landingen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): Alle overlevde da kaptein Chesley Sullenberger nødlandet med 155 om bord på Hudson-elva i New York torsdag kveld norsk tid.

Piloten er hele USAs helt og fikk i dag skryt av selveste Barack Obama.

- En heroisk og elegant utført jobb, sier den påtroppende presidenten.

Samtidig forsøker føderale etterforskere å finne ut hva som gikk galt da flyet han førte nødlandet i Hudson-elva i New York like etter avgang.

Fugletreffet mot New York-flyet kan ha vært så kraftig at motorene datt av i lufta.

Hever flyet
Etter å ha lett i elva siden krasjen torsdag har mannskaper søkt etter motorene til flyet, men de har ennå ikke kommet til rette, skriver New York Post.

I dag skal flyet etter planen tømmes for vann, før det skal heves. Da først kan etterforskere sikre seg bevis.

Men motorene kan også gi svar på en rekke spørsmål i etterforskningen. Man er temmelig sikre på at jetmotorene befinner seg i elva et eller annet sted.

Kitty Higgins i den amerikanske havarikommisjonen sier at letemannskapene benytter sonar. Hun tror begge motorene på maskinen falt av da flyet traff vannet.

Å få fly og motorer opp av vannet ser ut til å bli vanskelig.

Det er sterk strøm i elva, og dårlig sikt i det gjørmetet vannet. Hvor motorene befinner seg er foreløpig et mysterie for dykkerne, som bruker sonar. Området som undersøkes er på hele 7,2 kilometer, fra elva og ned mot tuppen av Manhattan.

Skal tåle to kilo
- Det er et stort område, og ting beveger seg raskt, sier operasjonssjef Thomas M. Creamer ved NY-politiet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Flight 1549 mistet trolig motorkraften etter at en flokk gjess havnet i motorene. At fugler treffer fly er ikke uvanlig, men en Airbus 320-motor skal tåle treff med fugler på to kilo.

Ifølge en person som ønsker å forholde seg anonym i media, ble truffet av to fugleflokker.

Måten flyet gikk ned på, og hastigheten, får etterforskerne til å sette et ekstra spørsmålstegn ved hendelsen.

Pilot Sullenbergers innsats er det ingen som kritiserer.

Det bekrefter også National Transportation Safety Board, som beskriver etterforskningen som «en hyllest til hva som egentlig skjedde».

- Veldig mye foregikk på rett måte. Ikke bare hvordan mannskapet fungerte, men også hvordan flyet reagerte, sier talskvinne Kitty Higgins til AP.

Kapteinen har ennå ikke bekrevet hvordan det var å lande i tjukkeste New York, men ifølge flygelederne på La Guardia-flyplassen fortalte han før nødlandingen at han ikke kunne snu til en rullebane.

Først fikk han klarering til å lande på LaGuardia-flyplassen, der han han kom fra. Da dette ikke var mulig ble det åpnet for at han kunne lande på flystripen Teterboro, som ligger i de nordlige forstadene til New Jersey.

Meldinger fra piloten tolkes som om han mente begge motorene var ute av drift i lufta, og derfor planla nødlandingen i elva.

Sully ved godt mot
En talsmann for pilotfagforeningstalsmann sa i natt at Sullenberger var ved godt mot, og ikke særlig preget av hendelsen.

Fredag skal flybestningen, overlevdene og redningsmannskaper hedres på en tilstelning hos borgermesteren i New York.

- De har inspirert byens befolkning, og millioner rundt i verden, sier borgermester Michael Bloomberg.

Oppdaget flyet over elva
I dag kom også den første videoen fra den spektakulære nødlandingen.

Den amerikanske kystvakten  har en rekke overvåkningskameraer, som brukes til å følge med på båttrafikken på byens elver.

Ett av kameraene fanget opp flyet som er i ferd med å buklande i elva.

Kystvaktmedarbeiderne oppdaget hva som var i ferd med å skje og zoomet inn på flyet.

ALLE OVERLEVDE: Her blir passasjerer reddet av en ferje etter nødlandingen på elva. Foto: REUTERS/Gary Hershorn
ALLE OVERLEVDE: Her blir passasjerer reddet av en ferje etter nødlandingen på elva. Foto: REUTERS/Gary Hershorn Vis mer