LANDET PÅ OVERTID: Forsvaret inngikk avtale om å få helikopteret NH90 levert høsten 2005. Først i dag landet det på Bardufoss flystasjon. Foto: Hæren
LANDET PÅ OVERTID: Forsvaret inngikk avtale om å få helikopteret NH90 levert høsten 2005. Først i dag landet det på Bardufoss flystasjon. Foto: HærenVis mer

Her lander Forsvarets «nye» helikopter - seks år forsinket

Inngikk avtale for ti år siden om leveranse høsten 2005. Først i dag landet det første av 14 på Bardufoss.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): For ti år siden inngikk Forsvaret en kontrakt med AgustaWestland-fabrikken i Italia om leveranse av Forsvarets nye helikopter av typen NH90 høsten 2005.

- Den ble forsinket på grunn av det som kalles industriforsinkelser i det europeiske NH90-programmet, sier kaptein Ola Christensen, fungerende infoleder i Luftforsvaret, til Dagbladet.

6,3 milliarder kroner - Den første norske NH90-maskinen av totalt 14 landet i formiddag. Nå er leveransen i gang, og det er gledelig, sier Christensen videre.

Prosjektrammen for kjøpet er 6,3 milliarder kroner.

Åtte av helikopterne skal brukes til kystvakta og erstatte Lynx-helikopterne, mens seks av dem skal stasjoneres på Haakonsvern til bruk på fregattene.

- Helikopteret skal være blant våpnene om bord utrustet med synkeminer og torpedoer til anti-ubåtkrigføring og akustisk sonar. Dette er noe helt nytt. Norge har aldri hatt fregatter med helikopter om bord, sier Christensen til Dagbladet.

Med et NH90-helikopter ombord vil fregattene få stor rekkevidde, med mulighet til å overvåke et stort område.

Kunne ikke stille opp Da daværende forsvarsminister Grete Faremo sendte ned et Orion overvåkningsfly til piratområdene utenfor Øst-Afrika, opplyste hun at Nato egentlig ba om fregatter med helikopterplass.

- Nato ønsker i første omgang fregatter med helikopterplass, det har ikke Norge i dag. Det er nødvendig å bidra raskt og helikopterplass er noe vi ikke ville fått på plass på så kort tid, sa Faremo.

Alternativene hadde vært en helt annen dersom NH90-helikopterne hadde blitt levert som planlagt i 2005.

- Det er riktig at et helikopter er ypperlig og velegnet i slike operasjoner, men vi har en Orion i området. Det er ikke min oppgave å si om vi kan sende NH90 ned, det er politikernes oppgave, sier Christensen.

Han opplyser at de nye helikoptrene vil kunne delta i søk- og redningsaksjoner, til tross for at de vil være utstyrt med våpen.

Taus om 22. juli-scenario Han vil ikke kommentere om helikopteret kunne hatt en rolle 22. juli dersom det hadde blitt levert som først planlagt.

- Men er NH90 ideelt til et slikt scenario?

- Det er vanskelig å si når vi ikke hadde NH90 da, sier Christensen.

Oberstløytnant Karstein Nes ved Forsvarets logistikkorganisasjon (FLO) opplyser at helikopteret har mulighet til å ta om bord passasjerer, men mener et 22. juli-scenario blir hypotetisk.

- Kapasitetsmessig er NH90 et større helikopter og kan ta med seg last av ulik variasjon, men spørsmålet blir veldig hypotetisk. I utgangspunktet vil de bli stasjonert på Bardufoss og Haakonsvern. Dermed hadde de vært for langt unna for en slik operasjon uansett, sier Nes.

Skal tilbake til fabrikken Til tross for at kaptein Christensen i Luftforsvaret mener det er en milepæl at Norge har fått levert sitt første helikopter, betyr ikke det at helikoptrene er ferdig utviklet.

- Helikopteret er ikke fullt ferdig. Disse helikoptrene er tilfredsstillende til et treningsprogram, men når vi har fått utdannet piloter og systemoperatører til helikopteret, skal det tilbake til fabrikken og utvikles videre, sier Christensen til Dagbladet.