Her lander superflyet vertikalt for første gang

Milepæl for Joint Strike Fighter. Men det blir ikke mulig med de norske kampflyene.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

||| (Dagbladet): Kampflyprodusenten Lockheed Martin har gjennomført den første vertikale landing og take-off med en F-35B Lightning II - eller Joint Strike Fighter (JSF) som flyet er best kjent som i Norge.

F-35B er en søsterversjon til luftforsvarsversjonen F-35A og hangarskipversjonen F-35C. Den største forskjellen er at F-35B skal kunne lande og ta av vertikalt, såkalt short takeoff/vertical landing (STOVL).

F-35B skal således erstatte de britisk-amerikanske Harrier-flyene som i 25 år har vært arbeidshesten i det amerikanske marineinfanterikorpset US Marines og den britiske marinen og luftforsvaret.

Versjonen Norge har valgt til å erstatte den aldrende F-16-flåten er luftforsvarsversjonen F-35A. Denne vil ikke kunne lande eller ta av vertikalt, men vil ha større rekkevidde og kampkapasitet fordi STOVL-teknologien krever større plass.

Dagens vellykkede test har vært en milepæl for flyprodusenten, som den siste tiden har slitt med dårlig publisitet og usikkerhet fordi tidsfrister har blitt brutt, og prognoser viser at de første flyene som skal produseres trolig blir dyrere enn først antatt.

Derfor har det vært viktig for produsenten å vise at de fremdeles kan levere varene de har lovet. En av de store usikkerhetsmomentene har nettopp vært STOVL-kapasiteten til F-35B, som er svært krevende å få til på en tilfredstillende måte.

Det var testpilot Graham Tomlinson som gjennomførte dagens flyvning på Naval Air Station Patuxent River i Maryland. Han senket farten fra 200 knop til 60 knop og fortsatte nedbremsningen over rullebanen til null fart slik at han svevde omlag 150 fot over bakken. Dette var første gangen flyet svevde helt stille i luften.

Deretter foretok han en landing før han tok av igjen med svært lav hastighet.