Måtte nødlande på Senja

Her landet flyet

Norske ingeniørsoldater og amerikanske spesialister forsøker nå å berge det amerikanske luftfartøyet som i august måtte nødlande i et naturreservat på Senja.

REDNINGSOPERASJON: I over en måned har det amerikanske militære luftfartøyet –Bell-Boeing Osprey CV-22 – stått havarert i naturreservatet på Senja. Nå skal det berges. Foto: Tiril Haslestad/Forsvaret
REDNINGSOPERASJON: I over en måned har det amerikanske militære luftfartøyet –Bell-Boeing Osprey CV-22 – stått havarert i naturreservatet på Senja. Nå skal det berges. Foto: Tiril Haslestad/Forsvaret Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

- Vi måtte gjennomføre en kontrollert nødlanding med vår Bell-Boeing Osprey CV-22, på grunn av en motorclutchfeil. Piloten oppdaget en feil, og tok umiddelbart affære. Nødlandingen ble gjort for å få utført en vedlikeholdskontroll. Det er standard prosedyre, forteller oberstløytnant Juan L. Martinez i U.S. Army Special Operations Command Europe til Dagbladet.

Ingen av mannskapet på seks ble skadet under nødlandingen, da luftfartøyet måtte nødlande i naturreservatet ved Stongodden på Senja fredag 12. august.

Skal berges

Sammen med spesialister fra U.S. Army jobber nå soldaters fra hærens ingeniørvåpen for å berge luftfartøyet - som er en kombinasjon av et fly og et helikopter.

Fredag 18. mars - under den store norske militær øvelsen «Cold Response» - styrtet et Bell-Boeing V-22 Osprey av samme type i Beiarn sør for Bodø.

FLY OG HELIKOPTER: Det amerikanske luftfartøyet er en kombinasjon av et fly og et helikopter. Foto: Yoshio Tsunoda/AFLO
FLY OG HELIKOPTER: Det amerikanske luftfartøyet er en kombinasjon av et fly og et helikopter. Foto: Yoshio Tsunoda/AFLO Vis mer

Mannskapet på fire amerikanere omkom.

Amerikanernes interne etterforskning etter flystyrten, konkluderte med at årsaken til den tragiske ulykken var en pilotfeil. Flyet som styrtet i Beiarn, tilhørte U.S. Navy.

Har en plan

- Vi er nå i full gang med en operasjon for å berge flyet, forteller kommunikasjonssjef i Luftforsvaret, oberstløytnant Eivind Byre til Dagbladet.

Sammen med miljøvernseksjonen hos statsforvalteren i Troms og Finnmark, og U.S. Air Force har Luftforsvaret utarbeidet plan for å berge og hente Ospreyen ut fra naturreservatet.

NØDLANDET: Etter en motorclutchfeil måtte det amerikanske luftfartøyet nødlande i naturreservatet på Senja. Foto: Tiril Haslestad/Forsvaret
NØDLANDET: Etter en motorclutchfeil måtte det amerikanske luftfartøyet nødlande i naturreservatet på Senja. Foto: Tiril Haslestad/Forsvaret Vis mer

- Kort fortalt; planene er å bruke en kranbåt til å løfte flyet over på en lekter. For å gjøre dette mulig må Ospreyen flyttes litt nærmere sjøkanten. Vi bygger derfor en liten improvisert vei av trestokker for å unngå skader på naturen. Slik at kranbåten kan få løftet luftfartøyet om bord på lekteren, forteller oberstløytnant Byre.

Bygger vei

- Selve bergingsoperasjonen startet denne uka med at nødvendige materialer og utstyr ble fraktet fra Sørreisa ut til naturreservatet på Senja med et fartøy. Bygningsarbeidet utføres av soldater fra Ingeniørbataljonen i Brigade-Nord, og er godt i gang, forteller oberstløytnant Byre.

TREVEI: Norske ingeniørsoldater bygger nå en vei av trestokker, slik at luftfartøyet kan fraktes til sjøkanten i naturreservatet. Foto: Tiril Haslestad/Forsvaret
TREVEI: Norske ingeniørsoldater bygger nå en vei av trestokker, slik at luftfartøyet kan fraktes til sjøkanten i naturreservatet. Foto: Tiril Haslestad/Forsvaret Vis mer

- Usikkerheten rundt værforholdene gjør at det ikke er tatt en endelig beslutning når luftfartøyet skal forsøkes løftes over på lekteren, sier oberstløytnanten.

Er «værgudene» med redningsmannskapet, er det håp om at det amerikanske flyet vil være berget og fraktet bort i løpet av neste uke. Amerikanske myndigheter opplyser at Ospreyen skal til et vedlikeholdsanlegg ved en NATO-havn i Nord-Norge.

Flere ulykker

Flyet som havarerte i naturreservatet på Senja er et amerikansk tomotors militærfly som tar av og lander som et helikopter. Luftfartøyet kan ta av og lande vertikalt eller på en kort rullebane som et helikopter, og fly som et vanlig propellfly når det er kommet i luften.

LØFTES: Kranbåten skal forsøke å løfte det amerikanske luftfartøyet over på en lekter, slik at det kan berges. Foto: Tiril Haslestad/Forsvaret
LØFTES: Kranbåten skal forsøke å løfte det amerikanske luftfartøyet over på en lekter, slik at det kan berges. Foto: Tiril Haslestad/Forsvaret Vis mer

ASN Aviation Safety Database har registrert 37 ulykker med flytypen Bell-Boeing V-22 Osprey – inkludert dødsulykken under øvelsen «Cold Response», og nødlandingen i naturreservatet på Senja.

I ti av de 37 registrerte hendelsene har personer omkommet. Totalt skal 51 personer ha mistet livet i ulykker med Ospreyen.

Ved siden av U.S. Navy og U.S. Army brukes også flyet av militæret i Japan.

Prisen på flyet er vel 900 millioner norske kroner.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer