KAOS: Midt i snøraset, mellom enorme snømasser og forvridde vrakrester, håper den norsk-svenske flyhavarikommisjonen å finne ferdsskriver og taleregistrator. Det kan gi svar på hvorfor Hercules-flyet traff Kebnekaises vestre fjellvegg. Foto: Roger Vikström/Scanpix
KAOS: Midt i snøraset, mellom enorme snømasser og forvridde vrakrester, håper den norsk-svenske flyhavarikommisjonen å finne ferdsskriver og taleregistrator. Det kan gi svar på hvorfor Hercules-flyet traff Kebnekaises vestre fjellvegg. Foto: Roger Vikström/ScanpixVis mer

Her ligger løsningen begravd

Havarikommisjonen har trolig identifisert området hvor de «svarte boksene» skal ligge.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

KIRUNA/OSLO (Dagbladet): - Vi har folk på plass i havariområdet der vi kartlegger og henter inn alt av materiale som vi må undersøke nærmere, sier Per-Egil Rygg, leder for det norske bidraget i den svensk-norske flyhavarikommisjonen, til Dagbladet.
 
Til tross for at det er funnet enorme mengder med vrakrester, hadde det i går kveld ennå ikke lykkes granskerne å lokalisere de mye omtalte «svarte boksene» - taleregistrator og ferdsskriver.

Dette er helt sentrale instrumenter som kan gi svar på hva som skjedde de siste dramatiske minuttene før Hercules-flyet eksploderte i Kebnekaises vestvegg. De vil kunne avsløre pilotenes siste ord, hvor høy fart flyet holdt, og hvilken høyde det lå på.

Er på sporet Snøskredet som oppsto etter eksplosjonen har ført til at tusenvis av vrakrester nå ligger spredt utover et flere hundre meter stort område - i stor grad dekket av snø. Det kompliserte søket foregår nå med hunder. Norske snøskredeksperter bidrar også.

De svært krevende omstendighetene til tross, i går kveld kunne Rygg fortelle til Dagbladet at man har funnet stadig flere   deler av flyvraket, deriblant deler fra det området av flyskroget som huser taleregistrator og ferdsskriver.

- Vi har funnet vrakdeler som er fra samme område som taleregistrator og ferdsskriver befinner seg, derfor vet vi hvor vi skal lete, forteller Rygg.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Fløyet rute før Lørdag sa forsvarsminister Espen Barth Eide at han fryktet at de «svarte boksene» ble ødelagt i det kraftige sammenstøtet. Rygg er ikke enig i Eides analyse.

- De er konstruert for å tåle ekstreme krefter, og ut i fra våre erfaringer har vi fortsatt et stort håp om at de er intakte. Vi jobber nå intenst med å finne disse, sier Rygg.

Rygg bekrefter at ruten og operasjonen til ulykkesflyet ikke ble utført for første gang.

- Vi har fløyet denne ruten og operasjonen tidligere, sist under forrige Cold Response-øvelse, sier Rygg til Dagbladet.

Tror på svar Han vil ikke kommentere teoriene om at en kombinasjon av taktisk flyging i lav høyde og kraftig turbulens førte til dødskrasjet.

- Vi forholder oss til fakta, og de har vi mye av, svarer Rygg.

Hva disse faktaene er vil ikke Rygg avsløre, men han er optimistisk med tanke på å finne svaret på Hercules-gåten.

- Jeg tror vi vil finne svaret, sier han.

Agne Widholm, som leder den svenske havarikommisjonen, satt i operative møter til sent søndag kveld. Da siste møte var avsluttet fortalte han Dagbladet litt om de utfordringene kommisjonen står overfor.  

RASET: Bildet viser skredet som ble utløst av eksplosjonen da Hercules-flyet traff Kebnekaises vestvegg. Foto: Roger Vikström/Scanpix
RASET: Bildet viser skredet som ble utløst av eksplosjonen da Hercules-flyet traff Kebnekaises vestvegg. Foto: Roger Vikström/Scanpix Vis mer

- Raset som har gått er kanskje fem til seks meter dypt med snø. Nå tror vi at vi har funnet noen gode ideer på hvordan vi skal kunne håndtere dette på en bedre måte, sa Widholm.

KOLLISJONSSTED: Her kolliderte Hercules-flyet med Kebnekaise. Foto: Forsvaret
KOLLISJONSSTED: Her kolliderte Hercules-flyet med Kebnekaise. Foto: Forsvaret Vis mer