FREDAG: Ei detonerende lunte, kraftig nok til å sprenge vekk sju tonn berg, ble liggende ubevoktet i barnehøyde på anleggsområdet ved Korslund langs Mjøsa. Foto: Privat
FREDAG: Ei detonerende lunte, kraftig nok til å sprenge vekk sju tonn berg, ble liggende ubevoktet i barnehøyde på anleggsområdet ved Korslund langs Mjøsa. Foto: PrivatVis mer

Her ligger sprengstoffet ubevoktet i barnehøyde

- Det kan skje mye rart hvis unger får fatt i sprengstoff, sier overingeniør Dagfinn Johnsen i DSB.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Myndighetene reagerer skarpt på disse bildene fra det store vei- og jernbaneprosjektet langs Mjøsa.

Dagbladet har fått tilgang på bilder som er tatt ved anleggsområdet i Korslund, rett nord for Minnesund. De daterte bildene viser at sprengstoff, en såkalt detonerende lunte, ble liggende ubevoktet i bakkehøyde over ei hel helg, fra 23. til 26. november i fjor, i kurven på en lift.

- Sprengstoff skal ikke ligge sånn som dette. Uvedkomne kan jo få fatt i det. Det kan skje mye rart hvis unger får fatt i sprengstoff, sier overingeniør Dagfinn Johnsen i Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB).

Johnsen har vurdert bildene på anmodning fra Dagbladet. Han anslår at det dreier seg om rundt én kilo sprengstoff som tilsynelatende har ligget ubevoktet på anleggsområdet som ligger svært tett opp til E6. Det er heller ikke mer enn noen få hundre meter til nærmeste boligområde.

- Kan detonere - Dette er sprengstoff nok til å sprenge to kubikkmeter med fjell, noe som tilsvarer seks, sju tonn berg, sier Johnsen.

Det er gode grunner for at sprengstoff skal lagres lovmessig. I gale hender og med feil håndtering kan det i verste fall detonere.

- Sprengstoff skal ikke ligge og slenge. Det skal være under lås og slå når man ikke er til stede, sier Dagfinn Johnsen.

DSB sier de nå vil gjøre undersøkelser for å finne ut hvem som er ansvarlig for den uforsvarlige sprengstoffoppbevaringen.

MANDAG: Etter helga lå sprengstoffet fremdeles ubevoktet i kurven på en lift på anleggsplassen. Foto: Privat
MANDAG: Etter helga lå sprengstoffet fremdeles ubevoktet i kurven på en lift på anleggsplassen. Foto: Privat Vis mer

Det er det østerrikske entreprenørselskapet Alpine Bau har inngått kontrakt på drøyt 1,3 milliarder kroner med Jernbaneverket og Statens vegvesen om bygging av firefelts E6 og dobbeltsporet jernbane mellom Minnesund og Brøhaug i Eidsvoll kommune.

Alpine Bau har hatt kontrakter med flere sprengningsfirmaer, både norske og utenlandske, som har utført og utfører spregningsarbeid på anleggsområdet.

Det er trolig en av entreprenørens underleverandører som står bak den uforsvarlige sprengstoffoppbevaringen.

Til nå er det avfyrt i overkant av 1300 sprengningssalver på anleggsområdene langs Mjøsa. Totalt er det planlagt rundt 9000 sprengningssalver.

- Alvorlig avvik Prosjektleder for Fellesprosjektet E6-Dovrebanen, Taale Stensbye, og fagansvarlig for sprengningsarbeid, Harald Fagerheim, liker ikke det de ser når Dagbladet viser dem bildene av sprengstoffet som lå ubevoktet på anleggsplassen i ei hel helg. Som byggherre har Statens Vegvesen og Jernbaneverket det overordnede ansvaret for at arbeidet foregår etter lover og regler.

- At sprengstoff blir liggende i kurven på en lift over helga er slett ikke vanlig. Dette er et alvorlig avvik som slett ikke skal forekomme, sier Harald Fagerheim.

- Ubevoktet sprengstoff er alvorlige saker. Tidligere har vi fjernet entreprenører som har hatt slike episoder. Kommer vi over noe sånt er det full stopp, sier prosjektleder Taale Stensbye.

Liv kan gå tapt Harald Fagerheim opplyser om at det trolig er et utenlandsk sprengningsfirma som ikke lenger har kontrakt med entreprenøren Alpine Bau som står bak den uforsvarlige sprengstoffoppbevaringen.

- Vi har aldri opplevd noe liknende før, så dette overrasker meg stort. Dette vil vi ikke se på områdene her, sier han.

SPRENGSTOFF: I denne liften lå det ubevoktet sprengstoff fra 23. til 26. november i fjor. Foto: Privat
SPRENGSTOFF: I denne liften lå det ubevoktet sprengstoff fra 23. til 26. november i fjor. Foto: Privat Vis mer

Fagerheim legger ikke skjul på at sprengstoff i ukyndige hender kan få fatale konsekvenser.

- Det kan gå av hvis man for eksempel banker på det med en hammer. Da går liv tapt, sier senioringeniøren i Statens vegvesen.

Fagerheim forklarer at når de blir kjent med avvik som dette, kontakter de entreprenøren med en gang. De spør om å få vite årsaken, og om det er utarbeidet en sikker-jobb-analyse.

- Det er ikke uvanlig å finne sprengstoff på området etter sprengning, men da skal fagfolk rydde det vekk med en gang. Det skal enten lagres forsvarlig eller destrueres.

REAGERER: Prosjektleder Taale Stensbye og fagansvarlig for sprengningsarbeid Harald Fagerheim i Fellesprosjektet E6-Dovrebanen liker ikke at sprengstoffet ble liggende ubevoktet.
Foto: Steinar Buholm / Dagbladet.
REAGERER: Prosjektleder Taale Stensbye og fagansvarlig for sprengningsarbeid Harald Fagerheim i Fellesprosjektet E6-Dovrebanen liker ikke at sprengstoffet ble liggende ubevoktet. Foto: Steinar Buholm / Dagbladet. Vis mer