Her lurer hudpleiegiganten folk til å tro at de er farlige kriminelle etterlyst av politiet

Nå er reklamefilmen sett av 3,3 millioner.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Falske sikkerhetsvakter, oppsiktsvekkende avisforsider, intetanende flypassasjerer og skjulte kameraer er ingrediensene i hudpleiegiganten Niveas nye reklamefilm.

Tyske Nivea skulle nemlig lansere sin nye Stress Protect-deodorant, og bestemte seg derfor for å teste nettopp stressnivået til forbrukerne.

Reklamefilmen ble spilt inn på flyplassen i tyske Hamburg. Og det var neppe tilfeldig, ettersom folk ofte er spesielt på vakt i forhold til mistenkelige personer, bager og oppførsel nettopp på en flyplass.

For å få opp stressnivået til de stakkars utvalgte, igangsatte Nivea et stunt som fikk dem til å tro at de var etterlyste kriminelle. Mens ofrene ventet tålmodige på flyavgangene, oppdaget de etter hvert at de var i sentrum av en intens politijakt.

Levende mareritt Hva hadde du tenkt hvis du plutselig så ditt eget ansikt etterlyst av politiet på en avisforside?

Vel, de stakkars tyskerne kjente nok noen svetteperler idet folk begynte å peke på dem og kroppsbeskrivelser av dem ble ropt opp over høyttaleranlegget sammen med advarsler om at vedkommende er «ekstremt farlig».

Bildeetterlysninger startet etter hvert også å rulle over tv-ene på flyplassen.

Det som nok opplevdes som et levende mareritt for reklamevideoens ofre, tok ikke slutt før sikkerhetsvakter kom bort til dem for å spørre om de følte seg stresset.

Sett av 3,3 millioner Deretter åpnet vaktene en koffert med en Nivea Stress Protect-deodorant - og avslørte stuntet til stor lettelse for ofrene.
 
Heldigvis for Nivea, så alle de involverte ut til å ta stuntet med humor og fatning - og virket alle bare lettet over å være ferdig rollen som farlig etterlyst.

Den kontroversielle reklamefilmen ble lagt ut på Youtube tirsdag forrige uke, og bare i løpet av den første uken har den blitt en netthit og sett av over 3,3 millioner.

Men Nivea er ikke de første til å være ute med dramatiske og levende reklamestunt.

Det belgiske tv-selskapet TNT har to ganger hatt stor suksess med sine reklamefilmer som baserer seg på en rød knapp med en stor pil over med skriften «Push to add drama».

Reklamefilmene baserer seg på folks nysgjerrighet, og trigger dem til å trykke på knappen, som utløser et levende drama foran øynene deres.